måndag 27 februari 2012

Vecka 37+4: Motstridiga fakta om stödstrumpor

Får fotvård varannan månad. Var där i morse. Han ville inte fila ner alltför mycket, då det behövs lite "padding" som han uttryckte det. För alla extrakilon.


Sen konstaterade han att mina fötter är väldigt svullna.

"Jag använder stödstrumpor när vi är ute och går" sa jag.
"Mhmm..." sa han "tycker du att det fungerar"?
"Sådär" svarade jag "det känns lite bättre ibland".
"Men var försiktig" menade herr Fotvård "ha dom inte på dig för mycket, man säger ju att de ska motverka blodproppar, men man behöver även lite blodcirkulation, så de kan ha motsatt effekt".

Jaha. Konstigt att ingen sagt det.

3 kommentarer:

  1. Så var vi där igen! Man blir ju knasig av alla motstridiga fakta om allt möjligt - särskilt i vår bransch kan jag tycka. Det innebär ju att man måste tänka själv och det är jobbiga beslut i nämnda bransch. Hoppas du är okej iaf. Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Jobbar med att bland annat undersöka folk med misstänkt propp i benen och vi rekommenderar alltid stödstrumpor.

    SvaraRadera
  3. Jeane: Tänka själv är alltid väldigt jobbigt, haha!

    Tea: Intressant. Skulle du säga att Mr Fotvård är helt ute och cyklar? Skulle ju kännas mer förtroendeingivande då stödstrumperådet jag fått ju kommer från sjukvården och dem vill man ju gärna lita på...
    Måste dock säga att det inte riktigt funkar att ha stödstrumpor 24/7, jag blir ju iskall om fötterna! :) Så hos mig får de följa med när vi är ute och rör på oss, men hemma åker de av.

    SvaraRadera