tisdag 20 december 2011

Vecka 27+5: Bebis på bild

Ultraljud idag. Allt såg fint ut. Huvudomfång och lårbensmått som sig bör och en estimerad vikt på 1,2 kilo. Också det helt normalt. Och lillbebben valde att kika in i kameran. Kanske säger h*n som sin storasyster "cheeeeeeeeese".



Läkaren pratade sen om förlossningen. Om mitt spruckna underliv. Om hur det är större risk att spricka inåt igen om man en gång gjort det. Samtidigt som man är mer uttöjd så man inte spricker lika lätt. Han fortsatte att berätta att om jag haft problem med att bajsa på mig eller att jag inte kunde hålla in fisar - då hade han direkt rekommenderat kejsarsnitt. Å andra sidan. Om jag föder normalt kanske jag får de problemen... Inga man vill ha direkt. Men summa summarum var att han tyckte som läkaren sist - att ett kontrollerat klipp är det bästa.

Sen frågade han om jag gått över tiden med dottern. Det gjorde jag. Men bara med 2 dagar. Han berättade att risken för att få ett dödfött barn ökar ju längre man går över tiden. Ja faktiskt så ökar risken bara man går PÅ tid. I vecka 38 är det 1 på 1000 sa han. I vecka 40 3 på 1000. I vecka 42... jag minns inte. Kan han ha sagt 5? Ja fler i alla fall. Vi kom fram till att vänta till BF och om jag då inte fått några förvärkar eller liknande ska vi få en tid för igångsättning senast vecka 41-0.

Vi pratade också om min onda rygg. Och om det blir värre blir jag remitterad till en sjukgymnast. Jag hade kunnat bli det idag också, men jag känner att det än så länge är hanterbart.

Allt tog, som vanligt i det här landet, en evinnerlig tid. Jag var på sjukhuset i nästan 3 timmar! För ett ultraljud, ett läkarsnack och ett blodprov...

5 kommentarer:

  1. Herregud vad långsamma de är. I Sverige skulle det ha tagit max 30 minuter tror ja.:)

    Sv: Jo, det verkar finns några som inte kissar också. Fått flera kommentarer om det. :) Så jag njuter så länge jag slipper..

    Hur länge har ni tänkt bli kvar i London? Hur fungerar det med föräldrapenning å sånt där? Finns det?

    Ha en riktigt mysig jul, och hoppas ryggen inte är alltför ond!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Verkligen långsamma... Och allt ska göras på olika avdelningar.

    Ja var glad åt att kisseriet är som det är så länge det är det! :)

    Vi blir kvar till sommaren. Här finns något slags barnbidrag men ej föräldrapenning på samma sätt. Men sambon jobbar som "utsänd" så vi har kvar våra svenska sociala förmåner tack och lov.

    Ha det härligt du med! Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack för dina ord hos mig. Du har alltid bra ord. Jag har tänkt på det, att det kan bli värre och att man kanske ska göra något nu. Så svårt att se bara, vad som är nu och sedan när man är mitt i det. Hur som helst, tack. Kram!

    SvaraRadera
  4. Å hej bebis! Så skönt att allt såg fint ut. Och hoppas du blir bättre i ryggen snart vännen.

    SvaraRadera
  5. Jeane: Hoppas det redan är litelite bättre. Snart ledigt. Ta hand om dig. Lova!

    Tovalisa: Tack söta du. Tänker på dig imorgon!

    SvaraRadera