onsdag 14 december 2011

Vecka 26+6: En bra början

Jag älskar mackor. Jag tror jag skulle kunna leva på gott bröd, lyxiga pålägg och knapriga grönsaker. Men hur bra är det, tänkte jag för många, många år sedan. Och slutade. Nej inte helt, men jag slutade med mackor till frukost. Nästan... På helgerna lyxar vi och en liten är kvar jämte havregrynsgröten, juicen, kaffet (fast just nu i förkylningstider kamomillte) och den torkade frukten på vardagsmorgnar:



Om du tycker gröten ser konstig ut är det för att jag ska kunna mäkta med havregrynsgröt lagar den så här: 1/2 dl havregryn blandas med 1 dl mjölk och en näve frysta hallon. In i micron 2,5 minut, sen tillsätter jag en rågad matsked katrinplommonpuré (hemmagjord, samma som dottern fått sen hon började äta).

Under graviditeten toppar jag dessutom med en multivitamintablett anpassad för gravida (gillar inte tillskott annars, men med tanke på järnkollen i det här landet tar jag hellre det säkra före det osäkra) plus en påse naturligt järnrikt vatten från Spatone. Ja du hörde rätt. Det är vatten hämtat från norra Wales och tydligen är det lättare för kroppen att ta upp järnet när man intar det så här. Dessutom är de lättare för magen att bearbeta. Mao, ingen hård mage här inte. Lovely.

PS. I Sverige hittade jag vattnet till försäljning på "Kroppskollen".

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag skulle bara vilja tacka dig för din underbara blogg.
    jag har precis genomgått en ivf-behandling och är nu gravid, bara vecka 5 än så länge.
    Jag har kollat din blogg så fort jag har undrat över något och känt mig trygg när jag läst din (ivf 3). Nu hoppas jag att detta håller hela 40veckor som det ska, har fått missfall för 2 år sedan men jag har stora förhoppningar denna gång.
    Sluta aldrig blogga, tack snälla för dina inlägg. stor kram från anette stockholm

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Vad underbart att höra att du är gravid! Och vad otroligt glad jag blir att mina ord hjälpt någon på vägen. Jag hade själv oerhört stor nytta av andras erfarenheter i form av bloggar när vi var mitt uppe i det så det känns bra att veta att jag kunnat ge tillbaka på något sätt.
    Håller alla tummar för att grynet ska gosa in sig och stanna hos dig i 40 veckor!
    KRAM!

    SvaraRadera