lördag 22 oktober 2011

Vecka 19+2: Järnbrist?

När jag strulade till det med läkartiden i veckan fick jag snabbt en tid hos MVC. När jag kom in sa barnmorskan att "ja jag har ju inga provsvar till dig ännu". Eeehh... inga provsvar, på proven jag tog för TRE VECKOR sedan?! "Dom får du inte förrän nästa besök som är... ja inte förrän i vecka 28 eftersom det här är ditt andra barn".


En stilla undran är ju om de analyserat testerna och inte hört av sig för att de var anmärkningsfria, eller om de inte gör det förrän jag ska dit nästa gång. För tänk om det skulle visa sig att jag har järnbrist t ex, skulle de då höra av sig till mig innan mitt nästa besök 12 veckor senare? Mycket märkligt förfarande.

Eftersom jag fick järnbrist förra gången äter jag nu broccoli och blodpudding för fulla muggar för att försöka slippa det denna gång. Särskilt som det inte verkar testas med samma regelbundenhet i det här landet.

Fick för övrigt en ny läkartid. Om en månad (!). Snabba puckar...

5 kommentarer:

  1. Konstigt... Att kolla Hb (järnbrist) kan man göra direkt med ett stick i fingret och få svar på några sekunder.

    SvaraRadera
  2. Håller med Tea och jag fick svar direkt.

    SvaraRadera
  3. Kom hem till Sverige - allt är förlåtet ;)
    Nä då, men vad jag menar är - kan du inte göra ett sådant blodprov i Sverige (om du kommer hem innan nästa besök)? Om det går så snabbt borde ju inte det vara någon stor sak. EU-kortet borde ge dig rätt att testa det om du hävdar "akuta" symptom under Sverige-vistelsen!
    Klart du ska kollas - NOGA!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tea och Waterlily: Det fick jag med. I Sverige. I detta landet - gör man tydligen inte så. Mycket märkligt. Har pratat med vänner som varit gravida här och de säger likadant. En fick propsa på att få snabbt provsvar för hon förstod själv att hon hade järnbrist.

    Jeane: Om ändå en Sverigeresa var inplanerad... Än så länge inga symptom. Och jag knarkar blodpudding! :o) Förra gången kom det i V24, så jag är på vakt! Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Jo, jag är inte heller så sugen på att knappra piller. På helgerna, om man inte är bortrest, kan man ju lättare stå ut eftersom man kan gå å lägga sig en stund.
    Jag har tagit en, och det underlättade lite. Men inte så att jag lär använda dem regelbundet. Om det inte blir galet.(Är ju bara i mitten av v 6, så det kan ju blir värre...)

    Morötter hade jag faktiskt med till jobbet idag, och det funkade ok. Så, småätande får det bli mer av. :)

    MEN, jag mår gärna illa. Bara livet stannar kvar i mig till juni. :)

    Kram

    SvaraRadera