tisdag 6 mars 2012

Vecka 38+5: En eftermiddag med CTG

Igår fyllde sambon jämna tal. 40. Han var ledig och jag och dottern hade planerat heldag. Rätt lugn sådan i och för sig med tanke på mitt tillstånd. Mysfrukost hemma, ansiktsbehandling och massage, lunch på fin restaurang med utsikt över stan, eftermiddagspromenad förbi några av stans landmärken för att till sist landa hemma i soffan. Dit skulle hämtlibanesiskt komma, sa jag. Men egentligen var 20 av våra vänner hitbjudna med ungefär lika många barn. Smörgåstårta och champagne var beställt.


Så när morgonen kom. Kom även en hel del vatten. I trosan... Kanske bara en flytning tänkte jag, men oroade mig ändå litelitegrann då det var så mycket att jag var tvungen att byta underkläder.

Dagen fortlöpte. Sambon överraskades. Det var lyckat. Men lagom till eftermiddagspromenaden hade jag stressat upp mig över det där eventuella vattenläckaget att jag åtminstone ringde min barnmorska. Hon sa "var det en klar vätska"? Och det var den. Det mesta av den. Där var lite klet i mitten, visst, men resten - klart som korvspad. "Då tycker jag du ska åka in och kolla" sa hon.

Sagt och gjort. Vi tog en taxi till sjukhuset. Jag åkte upp på förlossningen och sambon och dottern gick hem. Ticktack. Snart skulle gästerna komma. Ticktack. Till slut blev jag uppkopplad till en CTG-maskin. "Du får ligga här i 20 minuter" sa sköterskan. Klockan var då tio-över-fem. Klockan sex väntades gästerna. Kvart-över var maten beställd till. Ticktack. Tiden gick. Halvsex. Ingen sköterska. Ticktack. Var är min telefon. Där borta... Jag når inte. Räcker sladdarna. Kommer de sitta kvar om jag rör mig. Finns det något långt jag kan peta hit väskan med. Nej. Nej. Och nej. Tick tack. Jag låg och formulerade SMS-en till vännerna i huvudet. "Korven till barnen finns under morötterna i kylskåpet, juicen bakom mjölken, skumpan kommer S med, glas i översta skåpet, papptallrikar och korvbröd i en påse i skåpet under micron, maten kommer kvart-över-sex - kan någon komma upp hit och hämta pengar till den". Osv...

Kvart-i-sex kom sköterskan. "Oj förlåt, jag har inte glömt dig". Hon tittade på CTG-remsan och frågade "känner du de här regelbundna sammandragningarna". Jodå. Det gjorde jag. "Ungefär så var det när det satte igång med dottern också" förklarade jag. "Jag känner, men det gör inte ont, det började det göra först när vattnet gick och vi åkte in". "Och hur mycket öppen var du då" undrade sköterskan. "Fem centimeter".

"Oj..." sa hon. Det är bäst vi tittar. Så en snabb vaginal undersökning som konstaterade att jag inte var öppen alls, men att jag har... mycket rikliga flytningar! Haha! Inget vatten alltså. Men eventuellt en svampinfektion. Prover har skickats.

Och jag skickades hem. I sista sekund. Såg vännerna som samlats utanför vårt hus och smet förbi. In till sambon som förstås blev lättad att se mig. Bara för att sen bli chockad och överraskad när libaneshämtmaten inte var mat utan goda vänner som brast ut i sång!

1 kommentar:

  1. Men vilket skrämselskott! Och vilken stress att ligga där med ticktack! Trevligt att du hann till festen, mindre trevligt med svampinfektion. Vilken ilsken en det måste vara om du har sådan flytningar, undrar vad du får mot det i ditt läge. Kanske dax för lill*en att ta enkelbiljett ut nu ;)
    Kram!

    SvaraRadera