söndag 17 maj 2009

Vecka 25 +3

Oron hade nästan lämnat mitt liv, blivit utkonkurrerad av lyckan och välmåendet. Nästan. Till idag då den kom tillbaka med full kraft och lite till.


M och jag har varit i stugan och det blev rätt tungt trädgårdsarbete igår. Jag blev helt slut och vaknade med ordentlig träningsvärk i morse. Jag gick ut för att göra det sista, men var totalt orkeslös. Istället for vi hemåt. Efter ett matstopp gick jag på toa. Blod! En rejäl fläck på toapappret. Klarrött och färskt. 

Jag blev förstås livrädd. Vad händer med Knodden. Tog mer papper men blodet var slut. Var kom det från? Har jag ansträngt mig för mycket? Eller är det något annat? Utan att gå in på detaljer hade det kunnat komma från riskfri plats då mina nya järntabletter gjort mig redigt hård i magen, ja du förstår fortsättningen. En annan sak som kan ha framkallat det är morgonens sex. 

Vi åkte en bit till. Stannade igen men inget mer blod. Inte blev jag lugnare för det. Under hela resan tyckte jag mig känna fler sammandragningar än normalt. Det kan ha varit så, men det kan lika gärna vara så att jag känt efter mer än vanligt.

Nu är jag hemma i soffan igen. Fortfarande orolig. Vad gör man? Jag vet ju att det inte behöver vara något. Jag vet ju att det förmodligen inte är det. Ändå. Oro. Dumma. 

Imorgon ska jag göra absolut ingenting. Bara ta det lugnt och vila magen. Sen kan jag kanske börja leka superwoman igen, men lite mer light i fortsättningen.

3 kommentarer:

  1. Det låter som sagt att det kan finnas helt riskfria anledningar till blödningen, men jag har hört att man alltid ska ringa förlossningen och fråga om råd om man får någon blödning i trimester 2 eller 3. Jag skulle göra det om jag var du, men jag är också ett kontrollfreak av stora mått, det ska man komma ihåg...

    SvaraRadera
  2. Är du orolig så ring din barnmorska och kolla vad hon tycker. Bättre att kolla en gång för mycket så att du slipper oron. KRAM

    SvaraRadera
  3. Tycker absolut du ska kolla med förlossningen så du får lugnande besked. Och precis som du skriver finns det flera tänkbara, ofarliga, anledningar.

    SvaraRadera