lördag 30 juli 2011

Vecka 7+1 eller är det 7+2 eller tom 7+3...?

VUL igår. Pyret satt kvar och satt rätt.


Eftersom kliniken har sommarstängt fick vi en tid på gynmottagningen. Mitt i akutbesöken. Vilka just då, tack och lov, inte var så många. Läkaren var man och ganska ung. Troligtvis mer van att hantera just akutfall än en otroligt efterlängtad graviditet. För så fort han satt in "VUL-grejen" sa han "ja du är ju gravid och det sitter rätt". Alltså missförstå mig inte, men på IVF-kliniken är allt ju mer inlindat i ett rosenskimrande leende än ett kallt konstaterande. Det tittas och tittas och sen vänds skärmen mot en och de säger vad de nu ska säga. Men inte här. In med prylen, 2 sekunder, sen "du är gravid". Haha! Det var lite kul. Att se olikheterna.

Sen mätte han och lät oss höra hjärtat. Dess frekvens och embryots storlek, 1,2 cm, indikerade 7+2 dagar. Mannen i telefon på kliniken för ett par veckor sedan sa att igår var 7+0. Pappren jag fick med mig igår i sin tur sa "enligt ET 6+5. Men där tror jag han räknade på ett "vanligt" 2-dagars embryo så jag gissar att man får lägga på 3 dagar och få 7+1. Så vilket stämmer? En dag hit eller dit i och för sig, men ändå, kul att hålla räkningen lite. Och så småningom hoppas jag ju få till lite magbilder. När det börjar synas. Om det får börja synas. Nu räknar vi ner de kritiska tolv veckorna och fortsätter hålla andan. Men med ett lite större leende på läpparna.

5 kommentarer:

  1. Skönt att allt såg bra ut!

    SvaraRadera
  2. Underbart! GRATTIS!!! :-) // Petra

    SvaraRadera
  3. Underbart!!så roligt att det sitter kvar och det SKALL gå hela vägen, basta!:) mitt första FET om 4 veckor..läskigt värre, men nu tror jag desto mer på att det kan fungera!Grattis igen!

    SvaraRadera
  4. Tja, på något sätt är det kanske skönt med den där avslappnade självklara inställningen. Men vi känner ju till den andra verkligheten. Fast det här lilla pyret sitter så fint så fint ska du se. Skönt att få det bekräftat.

    Kram!

    SvaraRadera