tisdag 28 februari 2012

Vecka 37+5: Igångsättning

Sjukhuset idag. Blodtryck bra, men lite blod i urinen. Det har lämnats till labb och förhoppningsvis är det inget allvarligt. "En urinvägsinfektion kanske" sa läkaren. Fast en sådan brukar man ju känna av.


Anledningen att jag var där var för att planera en eventuell tidig igångsättning. Då detta är en IVF-graviditet vill man inte att jag går mer än en vecka över tiden. Precis som i Sverige. Men nu är jag verkligen inbokad på en tidig igångsättning. Vet inte riktigt vad jag tycker om det egentligen...

BF är ju 15 mars. Så den 13:e ska jag in för att "svepa hinnor". Så här står det på Vårdguiden: "Barnmorskan lossar med fingrarna hinnsäcken som barnet ligger i från livmoderväggens nedre del." Enligt läkaren idag brukar förlossningen sedan sätta igång av sig själv inom 48 timmar. Har den inte gjort det är jag inbokad den 16:e för "riktig" igångsättning.

Så om två veckor blir det bebis! Helt säkert. Men förhoppningsvis väljer h*n att titta ut alldeles av sig själv innan det.

3 kommentarer:

  1. Spännande! Nu är det nära. Jag fick gå över 15 dagar med Signe fast det var IVF-graviditet. De försökte svepa hinnor flera gånger utan resultat förutom dagen innan igångsättningen för då fick jag lite förverkar.

    SvaraRadera
  2. Åhh vad spännande!

    Vad jag förstått är det numera ingen skillnad på en vanlig och ivf-graviditet. Så länge allt ser bra ut kan man få gå både två å tre v över tiden...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, det var aktivt! I södra Sverige gör man inte heller någon skillnad på om det är ivf eller ej. Man går 2-3 veckor över innan man interfererar precis som vid vilken graviditet som helst, förutsatt att allt ser bra ut förstås.
    Tänk snart har ni en liten bebis igen! Lycka till.
    Kramar Zygoten

    SvaraRadera