måndag 29 juni 2009

Vecka 31 +4

I morse vaknade jag av enorm smärta. M vaknade av mitt skrik. För skrek gjorde jag. Högt. Det gjorde sjukt ont i vaden. Värsta sendraget jag någonsin fått. Det satt i någon minut sen släppte det. Men det onda har suttit i hela dagen. Det är galet ömt efter sendraget. 


Hooked på Google som man är kollade jag "gravid + sendrag". Hade för mig att jag läst något om det. Och mycket riktigt, sendrag är vanligt, särskilt i slutet av graviditeten. Vissa tror att det är magnesiumbrist och äter kosttillskott, andra hävdar att yllestrumpor på natten är enda boten. Yllesockor i den här värmen? I don't think so... 

3 kommentarer:

  1. Aj aj, sendrag är riktigt obehagligt! Kan man inte testa med stödstrumpor? Yllesockor är ju lagom sexigt i denna värme! :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Sendrag? Eller muskelkramp? Är det samma sak kanske? Ja, magnesiumbrist brukar vara orsaken till kramp och det kan man köpa receptfritt. Du ska dock inte äta magnesium i slutet av graviditeten (efter vecka 35-36 tror jag) för det dämpar även och håller tillbaka värkarna. Det har en avslappnande effekt i hela muskulaturen så det är anledningen.
    Jag äter fortfarande magnesium, men får lov att fortsätta efterssom jag ska göra planerat snitt, annars hade det varit slut med det nu.

    SvaraRadera
  3. Ett husmorsknep ska vara att äta en banan innan man går och lägger sig. Bananer innehåller tydligen mycket magnesium, men jag gissar att mängden inte är så stor som i kosttillskott - man avråder ju inte från banankonsumtion mot slutet av graviditeten. Kan vara värt ett försök!

    SvaraRadera