onsdag 11 januari 2012

Vecka 30+6: Noll koll

MVC-besök för min onda rygg idag. Läkaren sist sa att jag skulle kontakta dom om det blev värre, för vidare remittering till sjukgymnast. "Men..." sa min barnmorska "det bokar du ju in själv, det är bara att ringa". Jaha... Tänk om någon kunde upplyst mig om det. "Är det inte konstigt att de på sjukhuset bad mig gå via dig då" frågade jag. "Var det en läkare" undrade BM. Jo det var det ju. Samma läkare som skickade mig till blodprovstagning utan att ha beställt det, något som resulterade i ännu mer extra väntan än vanligt i det här landet. Så att han inte hade koll på det här heller, det var varken jag eller BM förvånad över...


Nåja. Jag ska ringa imorgon. BM trodde mer på nerver i kläm snarare än foglossning. Sak samma. Ont gör det. Sen kollade hon alla värden som ser fina ut, lyssnade på hjärtat och försökte känna hur bebisen låg där i magen. Magen var nämligen lite för liten (!) till min s-t-o-r-a förvåning. 28 cm när den borde varit 31 (lika många centimeter som veckor gångna tydligen).

Anledningen var dock enkel. Bebisen verkar ligga horisontellt i magen. Och det förvånar mig inte, för den känns bred, magen. Och jag har känt mest sparkar i nedre delen av densamma.

BM ringde en kollega för att kolla om vi skulle boka in ett tidigare ultraljud än det jag redan har bokat i vecka 34. Utifall att bebis ligger kvar i sin konstiga ställning. Men vecka 34 räckte tyckte hon. Förstår inte riktigt, för inte brukar bebis ha fixerat sig så här tidigt. Men bättre att de är extra noggranna förstås.

"Blir det vändningsförsök i så fall" frågade jag. "Ja, eller så diskuterar vi kejsarsnitt". Det där kejsarsnittet. Det liksom ligger där och smyger i bakgrunden hela tiden känns det som... Ska det bli så? Vill jag det? Jag vet faktiskt inte. Jag känner mig rätt förskräckt inför båda alternativen om sanningen ska fram...

3 kommentarer:

  1. Hmmm... många olika bud om lite allt möjligt låter det som. Men om du har nerver i kläm, vad ska du göra åt det isf? Hoppas hur som helst att det onda ska släppa snart.
    De låter lite snabba och "sugna" på kejsarsnitt. Borde inte det vara en sista utväg? Men vad vet man...
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Min bebis ligger också på tvären och precis som du så känner jag sparkarna på bredden så att säga. Är lika långt gången som du och har en pojke född Juli 2009.

    Att min bebis ligger på tvären bekräftades genom ett UL då jag var i vecka 27+0, enligt läkaren som gjorde UL:et så tyckte tydligen barnet bättre om att ligga på tvären.Har också 28 i SF och tyckte precis som du att det lät lite med tanke på vilken vecka man är i.
    Har ingen aning om h*n skall vända sig neråt eller om barnet kan ligga kvar så genom sista delen av graviditeten? Måste väl vara det som kallas sätesbjudning då?

    Ha en fin dag
    Önskar en ny läsare som hittat hit (troligtvis genom nån sökning på BF i Mars)

    SvaraRadera
  3. Jeane: Ja visst känns de snabba med kejsarsnitten? Usch... Nåja. De gör väl vad som är bäst.

    Anonym:
    Vad tajmade vi är. Vår dotter är född augusti 2009. Ja jag undrar också hur länge de kan ligga sådär på tvären. Gissar att risken är, som du skriver, att de hamnar i sätesbjudning om de försöker ligga kvar eftersom det blir trängre om utrymmet. Å andra sidan ska de ju inte bli så mycket längre nu, bara tjockare.
    Ha en fin dag du med!

    SvaraRadera