torsdag 12 juni 2008

Hemlighetsmakeri

Jag sprang på en kompis på krogen häromdagen. Vi har inte setts på länge och chitchattade lite allmänt. Så kom vi in på skaffa-barn-biten. Hon vet att jag hade ett utomkvedshavandeskap för snart två år sen, så att problem finns är ingen hemlighet. Jag sa helt enkelt "vi håller på med IVF, vi har misslyckats en gång och planerar nu nästa försök". Då visade det sig att hon och hennes kille också försöker och också har problem. Dom är på utredningsstadiet än. Hennes kille ville inte berätta för någon, något hon fick respektera genom att heller inte säga något annat än till sina egna allra närmaste. Så sa hon "vad skönt att ni är så öppna med det".

Jag ser inte riktigt någon anledning att vara hemlig. Det känns så naturligt i dessa dagar. Jag är 36 och folk undrar ju varför vi inte skaffat barn. Bättre då att säga som det är, åtminstone till vänner. På jobbet tiger jag fortfarande, mest för att, som jag skrivit tidigare, dom inte är mig särskilt nära och om vi misslyckas vill jag inte behöva berätta för dom eller få deras sympati. Jag vill inte ha "stackars dig" av dom som kanske inte till fullo menar det mer än som en artighetsfras.

Det enda jobbiga med det, är som jag också skrivit tidigare, att dom man berättar för kan tycka att det är jobbigt - hur ska man reagera, vad ska man säga, vad är rätt och vad är fel. Allt är ju fel i mina öron, utom från dom som själva är i samma situation. Men det känns ändå oändligt mycket lättare att dom vet.

3 kommentarer:

  1. Känslan då man finner någon som delar det man själv finns mitt inne i - ja, den är obeskrivlig. Det känns som om små stenar åker av axlarna.

    SvaraRadera
  2. Hej MochM,
    jag hittade hit via Eludie. Jag hoppas det är okej att jag lägger till dig på min blogg. Jag har läst ikapp och skulle gärna vilja följa resten av er resa. Ditt senaste inlägg stämmer bra överens med vad jag precis bloggat om, dvs om öppenhet om problemet och vad det kan leda till. Vårt första försök ledde bara till några få ägg och det blev inget ET för oss. Försök två blir av i augusti och vi försöker också ha en skön, avslappnande, vindrickande sommarsemester. Hoppas ni får det skönt, det är ni verkligen värda!

    SvaraRadera
  3. Eluide:
    Så sant så. Synd det inte finns fler bara. Det är endast då jag känner att jag inte är knäpp.

    MinIVFsaga:
    Självklart är det okej. Välkommen! Roligt att ha dig här, även om jag hellre sett att det var under andra omständigheter. Nu ska jag kika in hos dig också och se till att lägga till dig som en resa att följa!
    Hoppas ni får en härlig vindrickande semester. Tänker göra detsamma, sen får vi följas åt i augusti och försök nr 2.

    SvaraRadera