tisdag 15 februari 2011

Då har man fått ytterligare en diagnos då...

Var på första ultraljudet inför vår frys-embryo-transfer (FET) igår. Dag 5 på mensen och läkaren säger "allt ser bra ut, livmoderslemhinnan är tunn som den ska och där finns inga gamla äggblåsor, men..."


Det är aldrig bra, det där "men..."

Han fortsatte "ser du det här svarta på skärmen. "Mmm" sa jag, som vanligt totalt förvirrad av de där ultraljudsbilderna, jag kan inte för mitt liv se att det är är mina äggstockar hur mycket läkaren än förklarar och visar.

Läkaren pekade och sa "det är förmodligen så att du har retrograd menstruation". Eehh... "jag har vadåförnåttsaru?"

"Retrograd menstruation, det är när menstruationsblodet åker tillbaka in i bukhålan".

Hur kul lät det? Att jag går omkring med en massa blod i magen? Och är det inte konstigt att ingen annan sett det tidigare, jag menar det här är ju långt ifrån det första ultraljudet jag gjort. Kan det vara något annat? Påverkar det behandlingen?

"Ingen fara" menade läkaren. Enda anledningen att han noterade det sa han, var för att det kan se liknande ut när man har ett utomkvedshavandeskap. Åtminstone förstod jag honom så. Det blev rätt rörigt i min skalle där. Så jag tog mest med mig "ingen fara". Ibland slutar mitt förstånd fungera i sådana där situationer och hjärnan tar bara in det absolut nödvändigaste.

Tur då att Google finns så man kan gå hem och läsa lite i efterhand. Verkar ju galet vanligt det där med retrograd menstruation. Så vanligt att en del läkare menar att alla kvinnor har någon mån av retrograd menstruation. Men en sak tänkte jag på. Blodet åker in i bukhålan via äggledarna. Mina äggledare är ju minst sagt trasiga, men tydligen inte helt i så fall...

Nåja. Summan av ultraljudet annars var att jag imorgon ska börja med 75ie Gonal F, gå på nytt ultraljud på måndag och resultatet av det ska förhoppningsvis kunna säga när själva återföringen kan ske.

5 kommentarer:

  1. Man upphör aldrig att förvånas i den här världen!
    Helt rätt att lyssna till det positiva "ingen fara".
    Lycka till med spruta i morgon :)

    SvaraRadera
  2. Precis, lyssna på det där "ingen fara". Läkaren verkar inte så oroad. Har aldrig hört talas om det, men man lär sig något varje dag... :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Menade han kanske att du hade Endometrios? Det innebär att livmoderslemhinna kommer ut i buken via äggledarna. titta i så fall på; http://www.endometriosforeningen.com/site/index.php/endometrios/vad-aer-endometrios eller på min blogg.

    SvaraRadera
  4. Baltazaar:
    Nej det är jag säker på att han inte menade. Tack och lov. Det verkar inte roligt, stackare. Min infertilitet beror på trasiga äggledare, varför jag tyckte det var kostigt att jag kunde ha retrograd menstruation... Däremot har jag förstått att just retrograd menstruation kan vara en av orsakerna bakom Endometrios.
    Ska kika in på din blogg nu! Tack för din titt här!

    SvaraRadera