måndag 21 februari 2011

Tiden är inne

I morse var jag och gjorde det andra ultraljudet inför vår frysembryoåterföring. Livmoderslemhinnans tjocklek mättes, dryga 6mm, och den största äggblåsan måttades (jag hade tre stora och fyra pyttesmå) till 18x12x16.


Magiska mått tydligen, för imorgon är det dags för kvällssprutan, ägglossningssprutan, Ovitrellen. Kärt barn (nåja...) har många namn.

Frågade läkaren som genomförde ultraljudet vad han trodde om embryots chanser att klara upptiningen. Jag har läst siffror som 70%. "Ja någonstans där" sa han "om det är av god kvalitet ligger det runt 50-70% skulle jag tro".

Någonstans där? 50 och 70, rätt stor skillnad i min värld. Är jag dum som ens hoppas?

9 kommentarer:

  1. Hoppet är det sista som överger en och jag tycker mellan 50-70% chans ändå är rätt bra. (försöker se det positivt)
    Jag håller tummarna att allt ska gå bra!

    Sänder över stärkande kramar till er

    SvaraRadera
  2. Hej och hå vad fort det går!!! Det får väl anses som goda chanser oavsett 50 eller 70% så är det ju hälften eller mer än hälften som klarar upptining och det är väl klart att man ska hoppas då. Jag hoppas oxå allt vad jag kan! Kram Zygoten;)

    SvaraRadera
  3. Hej! Oj det var stor skillnad. På vår klinik sa dom att ca 85% av äggen överlever upptiningen och sen så blir ca 50% av tjejerna som fått tillbaka ägg gravida. Det tycker jag är ganska bra odds. Sen om det skiljer mkt mellan kliniker det vet jag inte.
    Vårt första ägg överlevde inte upptiningen, men vårt andra gorde det.

    SvaraRadera
  4. det va skillnad men koncentrera dig på 70 delen av siffrorna! =)

    SvaraRadera
  5. Oj, det går undan här minsann! Ovitrelle i morgon innebär ÄP på torsdag antar jag? :)

    Men... jag förstår inte riktigt (har inte gjort några FET då vi inte fått fler ägg än de som använts vid ET), man bygger alltså upp allt från början med sprutor så att det bildas nya äggblåsor som sedan ska ägglossa? Plockar de ut äggen också? Vad gör de med dem, befruktas de som vanligt? Eller görs den här proceduren för att miljön ska bli så normal som möjligt för ditt FET? Trodde jag hade liite koll vid de här laget men tydligen inte :/

    SvaraRadera
  6. Jeane:
    Men vad skönt att höra att det är mer än jag som har noll koll. Kände mig som ett ufo med mina frågor inför denna behandling... Jag tar sprutor för att vara alldeles säker på att få ägglossning denna cykel. Så inget äggplock, bara återföring.

    SvaraRadera
  7. Äntligen!

    Jag tycker absolut du ska hoppas. Vi är ju alla smärtsamt medvetna om att man kan misslyckas, men man måste tro.

    Vi fick tre ägg till frysen på vårt första IVF och alla tre klarade upptining och återföring..

    Jag håller tummarna!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Aha, då har jag lärt mig något nytt igen då! Alltid så intressant.
    Tack!

    SvaraRadera