lördag 26 februari 2011

ET FET 1

Allt gick som det skulle. Det är konstigt hur hjärnan blockar ut en del minnen, för på något sätt var det nästan som att göra det för första gången igen.


Vårt trecelliga ägg ska enligt Doktor G ha i princip lika stora chanser som om det tinats upp och fortfarande varit fyrcelligt. "Om det står i den genetiska koden att det här embryot ska bli till ett barn återskapas den där cellen snabbt och lätt" sa han.

"Inga tunga lyft, inget röka och inget kröka" var doktorns sista ord. Han la till "lev så att du inte ångrar något, där kan finnas saker du behöver göra för att själv känna att du gjort allt - gör det, även om jag kanske vet att just det inte gör någon skillnad". Som koffein gissar jag. Det som jag ju slutat med under tidigare behandlingar, det slutar jag med även nu.

Jag blev också föreskriven Pregnyl för första gången. Ampuller ska brytas, sprutspetsar sättas på och av och en mixtur ska blandas. Första sprutan togs under övervakning på kliniken medan spruta två ska tas hemma på dag 3. Pregnyl ska, om jag förstod saken rätt, simulera ägglossning för att hjälpa kroppen på traven med gulkroppen.

På dag 15 vill de att jag ska göra ett graviditetstest. Själv vet jag ju att om jag får mens, så har jag redan fått den vid det laget. Så kommer vi fram till dag 15 och faktiskt får kissa på en sticka, ja då lär förhoppningarna vara vansinnigt höga!

6 kommentarer:

  1. Så härligt att du ruvar igen:). Håller tummarna för att det fäster och kommer ut om 9 månader! Kramar i massor

    SvaraRadera
  2. Lycka till. Håller tummarna för ett plus

    SvaraRadera
  3. Grattis o lycka till!!Håller tummar...

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt klok läkare du verkar ha! :)
    Det ska jag tänka på nästa gång!

    Vet inte om jag läst den här bloggen förut, jag går ibland vilse i IVF-bloggdjungeln, men nu ska jag iaf fortsätta läsa den! (Det kan hända att jag faktiskt läääser och brukar kommentera den här bloggen, men nu råkade jag klicka in mig på ett visst inlägg) Håller tummar och tår för ruvningen hur som helst! :)

    SvaraRadera
  5. MMM vad härligt med ruvning! Tänk så roligt det vore om det lyckades direkt nu, skönt om inte annat! :)

    Ja, det kommer gå bra för både V & M, bara att det blir en ny fas i livet som man måste vänja sig med, men så är det ju med allting!

    Ni vet inte om ni flyttar hem igen, eller var det ett projekt som M har som gör att ni kommer åter till Sverige snart? Vi ska ju köra bloggträff i maj om du vill passa på att ta ett återbesök ;)

    Kommer du vara mammaledig till höst eller jobbar du med något i storstaden?

    Sköt om er! Kram!

    SvaraRadera
  6. Tackar för tummar! :)

    IVF-Karusell:
    Vi kommer vara kvar minst till hösten och det är precis så länge mina tappert sparade fp-dagar räcker. Sen får vi se. Och om jag är i Sverige i maj och ni ska ses då vill jag gärna vara med!

    Kram!

    SvaraRadera