tisdag 8 februari 2011

Hoppet är det sista som överger en

Ja det är ju knäppt egentligen allting...


På söndag väntar jag mens. Inte för att den varit på-dagen-punktlig sedan lilla V:s ankomst, men ändå någorlunda. Skulle den komma på-dagen så kommer den på söndag. Så räknar vi för att kunna få ett hum om när en eventuell återföring av vårt lilla embryo.

Så slarvade vi. Vi som borde veta bättre. Hur gamla är vi egentligen? Vi som inte får slarva. Vi som fått chanserna 1% att ett befruktat ägg skulle nå fram till livmodern via mina nästan helt trasiga äggledare.

Självklart hittar jag symptom. Det gör man ju om man letar, det vet alla som gått igenom en IVF-behandling, eller försökt bli med barn överhuvudtaget kan jag tänka, jag vet ju bara det ena. Är jag inte lite öm i brösten? Brukar jag verkligen ha flytningar så här nära inpå? Har jag haft nästan som mensvärk strax innan? Är jag inte väldigt hungrig hela tiden?

Ja sådär håller jag på. Och inte vet jag vad jag ska hoppas på heller. Att vi inte är det för att chanserna är så slimma att min kropp skulle klara av det, eller att vi är det och att undrens tid inte är förbi och att förlossningen mirakulöst liksom vidgade mina äggledare så de nu är fullt framkomliga?

Ja du hör ju. Förnuftet säger ju att jag ska hoppas på mens, men hoppet. Det där lilla unset av hopp att tänk-om-det-skulle-kunna-gå-ändå-även-om-allt-talar-emot-det. Ja det lilla unset finns ju där. Det gör det.

Högst troligast är dock att mensen snart kommer. Att allt är som vanligt. Att symptomen jag känner dyker upp varje månad bara att de vanligtvis passerar helt obemärkt förbi. Been there, done that...

4 kommentarer:

  1. åh vad kul att ni är på gång igen! <3 <3

    SvaraRadera
  2. Lämnar ett Lycka Till!! Kul att ni fått en prinsessa, hoppas ni lyckas bra med syskonförsöket!
    [Sen måste jag ju även kommentera en annan grej.. Läste igenom din blogg en hel del nyss och såg Klamydia etiketten - gick till dom inläggen, och började gråta. Anledningen till varför jag genomgår Ivf just nu är för att min fasta pojkvän sen då två år tillbaka, var otrogen och gav mig klamydia. Nu när jag och min sambo gjorde utredning så visade det sig att Klamydian gett mig Säcktuba, som gör att jag inte kan bli med barn på naturlig väg.
    .. Och så läser jag din historia, känner att det finns någon annan där ute som lyckas trots följderna av en könssjukdom.
    Så tack för att du skriver, nu ska jag följa din fortsatta resa!

    Håller alla tummar och tår!

    SvaraRadera
  3. Det är så sant som det är sagt.. Hoppet är jäkligt envist alltså!
    Jag håller tummarna för syskon till er sötnos!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Exakt så! Förstår exakt vad du menar. Så länge det finns minsta lilla hopp...
    Alldeles oavsett, jag hoppas att det går bra för er hur det än "kommer till" :)

    SvaraRadera