onsdag 21 september 2011

Vecka 14+6: Morgonillamående??!

I filmer och böcker är gravida alltid illamående om morgnarna. De kräks och har sig. Inte jag. Faktiskt ingen jag känner.


Med dottern var jag illamående 24/7 (och hade gjort mycket för att "bara" spy lite på morgonkvisten) i nästan två månader. Denna gång mådde jag lite illa till och från för ett par veckor sen, och nu har det kommit tillbaka. Om eftermiddagarna. Jag äter min vanliga grötfrukost. Är döhungrig redan vid tio igen. Äter mellis med dottern. Sen lunch. Mycket lunch. Och sen. Sen vill kroppen inte ens se mat. Mår illa ända fram till middagen då jag för Pyrets skull petar i mig så mycket jag mäktar med.

Men det är då det. Nu är klockan tio och jag äter nybakt limpa med kaviar och en kopp koffeinfritt kaffe till. Har fått en massa nya MVC- och läkartider. MVC nästa vecka. Läkaren i mitten av oktober och UL i slutet av oktober.

Anledningen till att jag får träffa läkare är att en IVF-graviditet i det här landet räknas som en högriskgraviditet. Fråga mig inte varför. För efter att ha hört vänner som gått på MVC här klaga över att de fått så lite tid, tackade jag bara och tog emot när de berättade att jag mellan varje MVC-besök även skulle få träffa en läkare.

2 kommentarer:

  1. Det gör du helt rätt i, bara tacka och ta emot!

    Men fy för att känna sådär, att knappt inte kunna äta alls men veta att man måste. Hoppas den perioden är över snart och att det kommer en trevligare period.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller med, bara tacka och ta emot. Till mig sa bm att jag jag kan få träffa en läkare om jag vill efter nästa besök hos henne, men hon sa inget om regelbundna läkarbesök.

    Jag har ungefär samma illamående-schema som du. Tiden mellan lunch och middag är ett snäpp värre än förmiddagarna och middagen är svår.

    SvaraRadera