måndag 25 augusti 2008

Spraydag 20, IVF2

Fest i helgen. Fest över generationerna. Trevligt. En väns mamma kom fram och pratade länge-länge om lyckan att nyss blivit mormor. "Det är nu livet börjar på riktigt" sa hon. "Jag trodde aldrig jag skulle få barnbarn, du vet sonen är ju 40 och dottern 36".

Mmm... 36 ja. Jämngammal med mig. Min mamma hoppas också. Min mamma vill nog också bli mormor. Min mamma håller tummarna att vi lyckas den här gången.

"Ja, snart kanske du också..." sa vännens mamma till mig och log finurligt. "Ja vore det så enkelt" svarade jag (rätt kort med ett vid det här laget ganska stelt leende).

"Tror du hon förstod, tror du hon tyckte jag var otrevlig och spydig som så gott som sa rakt ut att vi vill men inte kan" frågade jag M efteråt. "Förstod gjorde hon alldeles säkert" svarade han "och man får faktiskt räkna med att det kan komma ett sånt svar när man frågar en tjej i din ålder, med kille sen år tillbaka men utan barn" fortsatte han.

Men ibland undrar man ju. Det är ett känsligt ämne, det inser jag. Är man då inte nära vänner, är det bara kallprat, då kanske man hoppar det när man pratar med en tjej (eller kille för den delen) som är barnlös och över trettio. Man vet aldrig. Varför chansa liksom? Risken att det är ofrivillig barnlöshet man klampar in på måste ju vara betydligt större än vald barnlöshet. Vad är det för fel att kallprata väder och vind?

4 kommentarer:

  1. Åh, jag håller med dig! Hela min icke-barnalstrande kropp håller med dig! Jag kan helt enkelt inte förstå hur man, år 2008, kan få för sig att bara trampa in i folks liv och riva och slita.

    Jag är på din sida - fram för mer snack om vädret. Det ÄR ju uselt.

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig! Man kan ju ändå hoppas att det beror på bristande kunskap och inte på att människor är så obetänksamma och okänsliga som man själv uppfattar dem.

    SvaraRadera
  3. Håller också med dig! Det där med att ens mamma gärna vill bli mormor har jag fått höra åtskilliga gånger... Tillsammans med att slappna du bara av lite så ska du se att du blir gravid. Ja tänk om det hade stämt så hade jag haft 1000 barn nu. Kram

    SvaraRadera
  4. Mer vädersnack, utan snack! Min erfarenhet är att det är en generation över oss som trampar i klaveret. Jag vet inte om det har med okunskap om ofrivillig barnlöshet att göra, eller ett patetiskt försök att bygga broar mellan generationerna genom att prata förtroligt. Oförskämt är det iaf. Frågan i form av ett påstående: "Då ska du också ha barn snart...?" har jag hört flera gånger av äldre kollegor. Sist blev jag så förbannad att jag frågade så syrligt jag kunde "Ska jag? Hur många ska jag ha? När kommer dem? Vet du mer?" Jag var nog inte tillräckligt syrlig för hon tog det som en skämt men jag fick kämpa tillbaka tårarna.

    Tisdag är här, hoppas du får börja med sprutorna nu!

    SvaraRadera