måndag 18 augusti 2008

Spraydag 13, IVF2

Min behandlingsplan ja. Jag fick den över telefon eftersom kliniken fortfarande hade semesterstängt då jag skulle börja spraya. Jag tänkte inte så mycket på det "börja den 6:e, kom på blodprov 26:e och prella äggplock v37".

Men så dök det upp en resa. En resa med jobbet. En resa med kund på jobbet. Söndag vecka 37. Skulle jag hinna? Om inte, hur skulle jag förklara för chefen? För kunden? Jag gick tillbaka i bloggen för att räkna, hur gick det sist? Jag förstod ju naturligtvis att det inte fanns några garantier för att det skulle funka på samma sätt denna gång, men bara för att få en fingervisning.

Första blodprovet dag 16, sprutstart samma dag, första ultraljudet dag 21 (med ökad sprutdos som resultat), andra ultraljudet dag 26, kvällsspruta dag 28, äggplock dag 30 och återinförsel dag 32.

Jag räknar. Start 6 augusti, om det följer samma mönster som sist så... borde allt vara klart... 6 september. V36. Och drar det ut lite på tiden så i början på v37, det borde ju inte ta en vecka längre än förra gången, eller? Jag tittar lite till och inser att jag den här gången har första blodprovet inplanerat till dag 21 och inte dag 16.

Jag ringde kliniken och förklarade att något måste blivit fel när jag fick min behandlingsplan, att blodprovet ligger lite försent. "Näe" svarar Syster K "första blodprovet gör man alltid på dag 21, att du gjorde det tidigare sist måste ha varit av någon särskild anledning".

Någon särskild anledning. Tydligen inte så särskild att dom valde att berätta den för mig i alla fall. Jag hade ingen aning om att min nedreglering testades tidigare än normalt. Men det tyder ju också på att det ligger något i kommentarerna till mitt inlägg häromdagen, att nedregleringsdosen är större än nödvändigt, om man plötsligt kan testa bra nästan en vecka innan utsatt tid.

Jag berättade för Syster K om resan och hon sa att jag skulle komma på dag 16 som sist och kolla nedregleringen, har den gått bra får jag börja med sprutor då förutsatt att det finns plats. Vilket alls inte är säkert. Å andra sidan sa hon att eftersom jag fick ökad sprutdos mitt i behandlingen kommer det troligtvis att gå fortare denna gång när jag har rätt dos från början. Åtminstone borde det inte ta längre tid.

Det betyder att jag BORDE hinna med resan oavsett hur det går med blodprovet på torsdag och oavsett om jag får starta tidigare eller inte. Krångligt det där med att leva ett liv också. :o) Resan hade jag ju lätt hoppat om så behövts, men helst av allt hoppar jag att behöva förklara och berätta för kund på jobbet.

2 kommentarer:

  1. Jag blir inte klok på allt, ena gången får man ett besked och andra något hela annat...

    Jag hade också "fel" sprutdos från början förra gången och nu när jag fick rätt drekt så kortades tiden något och jag behövde bara 1 VUL efter sprutstart.

    Går man efter det så borde det ju inte ta längre tid för dig denna gången eftersom du får rätt sprutdos från början. Tycker i alla fall en lekman som jag... KRAM

    SvaraRadera
  2. Man räknar och räknar hela tiden, tycker jag! Dagar hit och statistik dit. Ändå har man ingen aning i slutändan. Skit är vad det är!

    Beträffande resan så tycker jag att du ska hålla god min tills du vet hur det blir. Kan du inte åka tycker jag att du ska få "akut maginfluensa" just den dagen. Så får man göra! Jag lovar! Skyll på mig! ;-)

    SvaraRadera