onsdag 2 april 2008

Spraydag 21. Sprutdag 6.

Kliniken i morse. Blodprov och ultraljud. Läkaren sa direkt att det såg ut som det hände för lite och att hon trodde att jag skulle bli tvungen att öka dosen, men att blodprovet skulle säga mer och att dom skulle ringa under eftermiddagen.

Mycket riktigt, när syster K ringde sa hon "öka dosen till 300IE och kom tillbaka på ultraljud på måndag". Jag frågade vad det innebar att min kropp inte svarade som den borde och hon sa att där syntes sex små äggblåsor, men att det måste gå fortare så dom inte stannar av och att dosen jag fått var beräknad på hormonnivåerna från mitt blodprov jag tog på mensens tredje dag, på min vikt och min ålder. "Okej" sa jag men kände mig inte mycket klokare egentligen.

Borde jag vara orolig? Är det normalt? På bipacksedeln till Gonal-F står att en normal dos vid IVF är 150IE - 225IE. Nu tar jag 300! Vad betyder det? Har jag få ägg kvar? Producerar jag dåligt med ägg?

Tusen frågor. Inga svar.

Egentligen tror jag att jag vet bara precis så mycket jag behöver för jag tycker det är oerhört obehagligt att mixtra med kroppen. Jag har vägrat p-piller sen jag var 20 och jag äter bara medicin i yttersta nödfall. Från noll till hundra. Men jag skulle lätt gå till hundratio och lite till om det betyder att det går vägen.

Hoppas, hoppas, hoppas.

1 kommentar:

  1. Vad synd att det inte går fort nog, men dosändringen gör säkert susen!

    Hmmm, jag hamnar också utanför "normaldosen" precis som du. Jag ska spruta 100IE. Men läkarna vet säkert vad de gör!

    SvaraRadera