tisdag 10 mars 2009

Vecka 15 +5

Det är egentligen helt skruvat att jag känner mig tjock. Jag är ju helt införstådd med att jag ska gå upp i vikt, att det är bra att gå upp i vikt, att det är normalt. Ändå mår jag litelite dåligt när byxorna spänner åt. Sjukt.


Jag gjorde ett test som räknade ut hur mycket jag ska gå upp idealt under graviditeten och fick nästan lite ångest när jag såg siffran 79 kilo efter 9 månader. Jag är inte en del i vikthetssamhället tycker jag, men ändå har jag naturligtvis påverkats. Jag hade gått upp 4-5 kilo redan innan graviditeten av alla behandlingar, men det verkar inte ha härdat min hjärna.

Magen börjar göra sig mer och mer påmind för varje dag och jag tror att när den mer ser ut som en "gravidmage" än bara en "tjockmage" så kommer jag känna mig mer hemma i min nya kropp.

Enligt det här testet ska min viktökning se ut så här (jag är 176 cm och vägde innan graviditeten 64):

Månad 1: 64.45 kilo
Månad 2: 64.9 kilo
Månad 3: 65.35 kilo
Månad 4: 67.63 kilo
Månad 5: 69.9 kilo
Månad 6: 72.18 kilo
Månad 7: 74.45 kilo
Månad 8: 76.73 kilo
Månad 9: 79 kilo

Eftersom jag idag väger 66.9 kilo så ligger jag väl rätt bra till. Än så länge. 

5 kommentarer:

  1. Jag längtar också till den dag då det syns att det är en gravidmage och inte en tjockmage!

    Gjorde testet och reultatet blev att jag skulle gå upp 22kg i vikt!! Helt orimligt enligt mig. Tror att runt 10kg ligger lite närmare sanningen. Annars borde jag gå upp 1kg/vecka fram till bf... KRAM

    SvaraRadera
  2. Förstår så väl känslan!
    Det ÄR ju inte kul när man går upp i vikt. Hade det bara varit en kula på magen är det väl en sak, men de allra flesta går ju upp över bröst, rumpa, armar och ben också. Så även jag.
    Man får trösta sig med att man går ner det hyfsat snabbt igen. Jag hade mina före-gravid-jeans fyra veckor efter förlossningen efteråt. Värre än vikten tyckte jag det var med musklerna. Det tog längre tid att få "kroppen på plats" än at gå ner de där extra kilona. Eller nja... Två kilo förblev visst kvar för alltid. Men i höst! Då kan vi peppa varandra att komma i form! Du har ju förresten din coola wii-bräda som håller dig i form. ;-)

    SvaraRadera
  3. Är det någon tröst om jag berättar att jag gick upp 16 kg under min graviditet och var tillbaka på ursprungsvikten två veckor efter förlossningen? Nu får jag istället kämpa för att inte rasa totalt i vikt (har nu tappat 20 kg sedan jag vägde som mest i slutet av graviditeten).

    SvaraRadera
  4. Jag förstår dig fullständigt. Det är skitjobbigt att gå upp i vikt även om man vet vad det beror på. Kan trösta dig lite med att det ändå blir lättare i takt med att gravidmagen tar form.
    Är helt och hållet för Signoras förslag att peppa varandra när kilona ska bort igen!
    Du undrade om vi tagit reda på könet under RUL och det gjorde vi inte. Vi pratade om det och kom fram till att det ju faktiskt är en undersökning där man ska utröna eventuella medicinska problem och i relation till det blir vetskap om könet oviktigt.
    Kram z

    SvaraRadera
  5. Bra test! Tack för tipset. Ska alltså gå upp ca 14 kg (1.70 cm och vägde 64 kg). Är snart i 8:e månaden och det stämmer mycket bra med vad jag har gått upp hittills.
    Har dock varit supernojjig över vikten under graviditeten. Gamla ätstörningar från förr gör sig lätt påminda. Men, det är bra att försöka intala sig att det redan är programmerat hur mycket man ska gå upp och att det inte är så mycket man kan påverka själv (förutsatt att man inte vräker i sig mat och forstätter att motionera regelbundet).

    SvaraRadera