lördag 14 mars 2009

Vecka 16 +2

All cred till nykterister som går ut och festar med icke-nykterister. Vilket tålamod ni måste ha!


Den där middagen blev av till slut. Mitt illamående är i stort sett borta och jag har saknat vänner hemma runt matbordet. Planen var att jag skulle kunna smita undan runt midnatt när jag vanligtvis är en rätt slagen hjältinna. Och fram till dess hade jag en fantastisk kväll. Alla åt och drack gott och stämningen var på topp. 

Men sen hände något. Ljudvolymen höjdes, folk pratade i mun på varandra, låtar byttes var 30:e sekund på stereon och saker och ting sades både en, två och tre gånger. Dricker man själv märker man nog inte. Tredje gången en historia berättas tycker man kanske att den är kul. Igen. Som nykter - not so much. 

Strax efter midnatt skulle en nära vän gå. Jag tänkte "jag väntar till K gått sen går jag och lägger mig". Men först efter en lång pratstund i hallen. Just som hon skulle öppna ytterdörren kom M och ropade "men jag har satt på Beyoncé K, kom och dansa"! Jag var sådär nöjd. Jag ville ju sova. K hakade på, det dansades någon halvtimme till sen skulle K gå igen. Samma pratstund utspelade sig i hallen. Alltså, EXAKT samma...  Vid två kom jag i säng. 

Då tog M med sig resten till en bar i närheten. Bara för att knacka på dörren en timme senare. Jag som ännu inte lyckats somna gick upp och öppnade. M hade glömt nycklarna... 

När vi har fest hemma brukar vi alltid städa på natten innan vi går och lägger oss. Det är så skönt att slippa vakna i skiten. Det tyckte M att han skulle göra även denna gång. När jag sov. Eller förresten, försökte sova. Skrammel, skrammel, skrammel till diskmaskinen är ingen vidare vaggvisa kan jag säga.

Klockan var väl fyra när jag till sist somnade. Jag tror inte det blir fler fester hemma hos oss innan jag kan dricka alkohol igen. Fest hos andra går finfint, då kan jag gå runt tolvsnåret då folk börjar bli högljudda, tjatiga och... ja i ärlighetens namn lite jobbiga. Dom ska man träffa när man är lika full, högljudd och tjatig själv - för det tvivlar jag inte en sekund på att jag är med ett par glas vin i kroppen.

3 kommentarer:

  1. Egentligen är det ganska skrämmande vad alkoholen gör med människor.
    Vilken fin mage du visar i inlägget nedan! Tack för dina värmande kommentarer hos mig, ska bättre mig att svara, men ibland orkar man helt enkelt inte. Men det betyder mkt och värmer oerhört ska du veta!

    Hoppas du får en skön kväll!
    Kram J

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag heter Emma och har läst din blogg och skulle gärna vilja få din mail för en fråga. Har du lust att maila mig, emmafahlstedt@gmail.com?

    MVH
    Emma

    SvaraRadera
  3. Du är tokig! :-) Ett sådant självmordsprojekt att ha FEST av den kalibern hemma när man är gravid och trött. :-)
    Strunta i det ett tag nu. Man måste inte vara jättekul och partypingla jämt.

    SvaraRadera