måndag 6 april 2009

Vecka 19 +4

Hej finanskris. Så har man blivit varslad då. Eller "min tjänst har blivit varslad" som det så fint heter. Same shit different names, känns det som just nu.


Om graviditeten har med det att göra? Tro mig, tanken har slagit mig och trots att vi är flera vars tjänster varslats är jag inte övertygad om att det INTE har med saken att göra. Jag är nämligen långt ifrån sist-in... 

Det hela är inte alldeles enkelt och nu väntar förhandlingar. Plötsligt känns dom där hundralapparna till facket varje månad som väl investerade pengar.

Det kom som en blixt från klar himmel, inget jag räknat med eller ens varit lite orolig över. Till en början fick jag lite panik - vad händer med föräldrapenningen? Ska jag behöva vara ledig på lägsta ersättningsnivån? Men icke. OM jag skulle bli uppsagd och detta sker innan jag går på ledighet ska jag anmäla mig till Arbetsförmedlingen och söka jobb för att ha rätt till samma ersättning jag skulle fått om jag fortfarande varit anställd. Typ när jag är i åttonde månaden mitt i juli... "Visst det är galet" skrattade damen på Försäkringskassan "men sådana är reglerna". 

Varslad... Det trodde jag inte. 

10 kommentarer:

  1. Hej ville bara titta in och roligt att du hittade till mig! Vad underbart att du är gravid, visste inte när jag svarade på kommentaren, men vad roligt!!! Och så kul att ni kommer ner till Mallorca. Idag är vädret strålande och det ska vara lite ostabilt denna veckan, men mycket sol!

    Jag har svarat på bloggen och det blev ett långt inlägg till dig, kanske lite rörigt ;d Men hoppas att du blev lite klokare!

    Många kramar

    Angelica

    SvaraRadera
  2. Shit så trist med varslandet! Det är tyvärr ett allt för vanligt besked nu för tiden tycker jag, men icke desto mindre tråkigt att höra.

    Hoppas förhandlingarna flyter på bra.

    SvaraRadera
  3. Usch vad tråkigt! Jag hoppas verkligen att förhandlingarna går bra och att du får det du har rätt till. Sen är det ju ren idioti med reglerna som säger att du ska söka jobb i åttonde månaden... men som tur är så har du ju rätt till föräldrapenning 7 veckor innan bf.

    KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Beklagar att du blivit varslad, inte det roligaste att bli nu, speciellt inte inför en stundande mammaledighet.
    Hoppas allting löser sig till det bästa!

    SvaraRadera
  5. Ah, nej! Din stackare!
    Jag blev själv varslad och uppsagd för ett antal år sdan och vet hur det känns. Och att det händer just när man är gravid och ska vara mammaledig gör ju inte det hela lättare.
    Men för min del ändrade det livet till något enormt positivt, som jag aldrig kunnat föreställa mig innan, så jag hoppas det blir det samma för dig.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Detta var ju ingen höjdare förstår jag, men jag är inne på Signoras linje. Naturligtvis är det bästa om förhandlingarna faller ut till din fördel så du slipper otrygghet just nu, men det kan ju få positiva konsekvenser som annars aldrig skulle skett. Lycka till! Kram z

    SvaraRadera
  7. Oj, vad jobbigt, särskilt som du inte anade något. Hoppas att det bara stannar vid varsel nu så att du får ha jobbet kvar.

    Kram på dej

    SvaraRadera
  8. Vad tråkigt att höra om varslet. Själv är jag ju arbetslös sen i höstas & vet hur kul det är att söka jobb som gravid, i synnerhet som det ser ut nu. Haha! Men när vi har varit mammalediga & ska tillbaka ut i jobblivet, ja då är jag säker på att arbetsmarknaden har vänt! Fast vi håller förstås alla tummarna för att det bara ska stanna vid ett varsel för din del! Kram & lycka till!

    SvaraRadera
  9. Trist med jobbet, vet hur det är... Men jag är ju ialalfall anställd på mitt bemanningsföretag, sedan att de har svårt att hitta uppdrag åt mig o min mage är ju en annan sak... Men nu har jag ju iallafall uppdrag tom den dagen jag tänker ta ledigt. Det dröjde länge för mig med innan jag kände sparkar. Minns ej vilken vecka just nu, men det kanske står i min blogg. Nu är jag i v.31 som är den mest rörliga... Det är underbart. Ofattnbart att det nu bara är 9 kvar tills BF. kramiz o lycka till!

    SvaraRadera
  10. Nej, usch vad tråkigt att du blivit varslad! Hoppas förhandlingarna går bra och att du får behålla jobbet. Kram! /Alice

    SvaraRadera