onsdag 29 april 2009

Vecka 22 +6

Namn. Vad ska Knodden heta när h*n kommer ut. Då funkar ju inte Knodden längre. Folk frågar hela tiden och jag har... inget svar.


Naturligtvis har vi bollat lite idéer, många namn känns bra men vi har inte tittat på varandra och sagt "det är klart h*n ska heta så" än. 

Flicknamn är lättare än pojknamn. Tror vi har ett tiotal tjejfavoriter och... ingen killdito. Och av någon anledning tror vi att Knodden är en kille, vilket bringar vissa problem. 

Vi vill gärna hitta ett namn som är vanligt men ändå inte. Eller som är ovanligt men inte krångligt kanske jag ska säga. Ett exempel är vännernas dotter som heter Lisen. Inga konstigheter där inte, inget "hur stavar du det" eller "var kommer det ifrån" men ändå relativt  ovanligt. I Sverige finns bara knappa 700 med Lisen som tilltalsnamn (man kan kolla statistik i namndatabasen). 

Mitt favoritnamn har länge varit Lily, det hette min farmors kusin. Men tydligen finns det massor med ungar som lystrar till Lily nu för tiden. 

Pojknamn däremot. Nada alltså. Nåja, det är lång tid kvar att fundera än, men bra tips tas tacksamt emot!

8 kommentarer:

  1. Jag kan generöst dela med mig av mina favoriter: Sigge och Olle. Inte så ovanliga i och för sig. Fast jag hoppas att vi själva kommer få använda Sigge. Igår lyckades vi få ut 12 ägg från min enda kvarvarande äggstock och i morgon hoppas hoppas hoppas jag att vi får sätta tillbaka ett toppenägg i vårt andra IVF-försök. Hoppas få följa efter dig snart. Tycker ni verkar ha en fin graviditet så här långt, även om jag förstår att det där med att bli av med jobbet inte är så kul mitt i alltsammans.

    SvaraRadera
  2. Jennica:

    Grattis, tolv ägg är ju jättebra! Åh så bra det ska gå, och vilken fin liten Sigge det ska bli.

    Håller med om att Sigge är ett bra namn, men bästa vännens son heter så. Och min pappa heter Olle, precis som en annan av vännernas man. Lite trist när man måste kryssa av namn av sådana anledningar, men det funkar ju inte riktigt.

    Stort lycka till nu! Go Sigge, go!
    Kram m.

    SvaraRadera
  3. Har tyvärr inga bra tips att komma med. Håller med dig om att det är jättesvårt med namn och framför allt pojknamn.

    SvaraRadera
  4. Namn är SÅ svårt!! Vi har också lättare för flicknamnen medan förslag på pojknamn i stort sett är obefintliga.
    Alla säger ju att man ser vad det är för en liten filur när den är född, får väl se om det stämmer./z

    SvaraRadera
  5. Vi har alltid varit övertygade om att vi ska få en pojke och har massvis med namn, men de är nästan alla italienska (eftersom vi planerar att flytta dit inom ett par år)och de faller inte riktigt under dina önskemål på ett lätt och vanligt namn... Annars gillar jag Leo och Mio väldigt mycket.

    Vår lilla har vi redan hittat namn till och vi är nu inne på att ha Moto som 3:e namn:) Nu återstår det bara att se om nästa ul också visar att det finns en liten flicka där inne... Kram

    SvaraRadera
  6. Valter, Amos och Tore är väl fina namn? Om det skulle vara så, mot alla odds, att jag själv får användning för dem så delar jag ändå systerligt med mig till dig M.
    Puss.

    SvaraRadera
  7. Mitt favoritnamn på pojkar är Sixten. Tycker det är jättecoolt! Funkar dock inte så bra internationellt...

    Fr vi ta del av favoritlistan?

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Svante, Nils, Axel och Jens. Lycka till!

    SvaraRadera