fredag 23 maj 2008

PS I Love You


Jag är ensam hemma ikväll och såg nyss filmen PS I Love You med Hilary Swank som 30-åringa Holly som förlorar sin man i hjärntumör. Som jag grät. Och då är jag inte den som vanligtvis gråter till filmer. Jag ska inte säga att det här var gråt heller egentligen, snarare hysteriskt hulkande genom i princip hela filmen. Jag förstår inte att folk har kunnat se den här på bio, jag törs inte ens se mig själv i spegeln. Rödmosig, snorig och säkerligen svullen.

Jag vet inte om det kan vara att hormonerna spökar fortfarande, jag menar det är ju ändå tre och en halv vecka sen minus. Det kan också vara att jag är oerhört trött efter resan, taxin hämtade tidigt hem också och det blev sent igår så det har bara blivit två-tre timmars sömn. Men mest tror jag att det var att jag kände igen känslan.

Jag kände igen känslan av att vara den som folk inte vet hur dom ska prata med. Jag menar inte att jämföra förlusten av ett embryo med förlusten av en make sedan tio år tillbaka, men scenen där Holly är på landet med sina bästisar som inte klarar av att berätta att den ena är gravid och den andra ska gifta sig - den gjorde så ont. Så känner jag med vänner som blir med barn, som får barn, som har barn - att dom inte riktigt törs prata om sin lycka med mig. Och dom har ju rätt i det, för jag tycker det är fruktansvärt jobbigt. Men jag vill inte. Jag vill inte vara avundsjuk. Inte på vänner.

Senare på kvällen när Holly fixat i köket hör hon vännerna prata på övervåningen. Dom tror inte att hon hör och dom pratar så lyckligt. Så som dom inte kan prata med henne. Om bebisen, om bröllopet, om allt bra i deras liv. Och Hollys ögon tårades. Mina formligen översvämmades.

Förresten. Still no mens. Så om man ska börja räkna igen (suck) så är det BM (beräknad mens) +1.

5 kommentarer:

  1. Jag hör till dem som såg den på bio! Hade jag inte gjort det hade jag också bölat genom hela filmen, nu var det mer som ett tillbakahållet vattenfall... Vilken film! Jag väntade mig en romantisk komedi (hade visst inte läst så mkt om filmen innan) men möttes av det sorgligaste och mest gripande jag sett på länge. Älskade verkligen den filmen!

    Och visst känner man igen sig i mkt! Sorg är sorg och även om det finns många olika sorters så har de ju mkt genemsamt!

    Hoppas nu din mens dyker upp snart så ni får ta nya tag! (känns ju konstigt att helt plötsligt önska ngn mens!)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tokgrät också. Och min älskade make grät även han på slutet (såg dock hur han höll tillbaka under filmen). Särskilt bra tycker jag inte den var, men jag älskar filmer jag kan gråta till.

    Jag känner igen det du skriver om att vänner inte vågar berätta för en - inte tror att jag kan glädjas för dem (vilket de oftast har rätt i). Och det gör så ont. Kram

    SvaraRadera
  3. Mina ögon fylls av tårar av att läsa ditt inlägg. Tusentals kramar.

    SvaraRadera
  4. Jag såg den på bio utan att veta vad den handlade om & i början prata de om att skaffa barn, då var jag på väg ut, kände bara att jag inte palla med en film med sakffa barn tema, nu cirkulerade ju inte filmen om det men sorgen var så stor & tårarna bara rann. Det är sjukt hur man kan sörja någon som aldrig har funnits, aldrig ens varit på väg, om än i min tanke...

    SvaraRadera
  5. Jag läste boken för några år sedan och hulkade mig igenom den. Det måste vara den bok som har etsats sig fast mest av alla jag läst. Och den påverkar mig i hur jag dokumenterar mitt liv och mina tankar nu för tiden. Bla skriver jag brev till min son som han ska få någon gång i framtiden.

    Sagolik bok! Filmen tror jag inte jag vågar se...

    SvaraRadera