söndag 25 maj 2008

Dilemma

Jag tycker inte om att äta piller av något slag. P-piller gav jag upp efter något år som 20-nånting eftersom jag inte ville stoppa konstiga hormoner i min kropp (något som med tanke på att vi nu gör IVF kan tyckas skrattretande, men jag har satt på mig skygglapparna) och värktabletter äter jag (med några få undantagsfall, som när jag hade lunginflammation typ) bara första mensdagen. Då har jag för ont för principer.

Att ta en värktablett mot dagen-efter-huvudvärk skulle aldrig falla mig in. Jag är för nojjig. Det lär ju vara nog för kroppen att bryta ned alkoholen, jag behöver inte peta in lite paracetamol också. Någon sa någon gång att det inte var bra för... var det njurarna? Nåja, inte bra i alla fall.

Vad gör jag då idag? Dagen efter stor fest, dagen efter natten då jag snubblade hem vid halvfem, dagen efter att mensen äntligen kommit, för igår mitt under festen kom den, woho!

Jag kapitulerade. Hej Alvedon, hej då mensvärk.

Ja den kom och det bara två dagar senare än beräknat. Igår var det exakt 4 veckor sedan jag började blöda efter ET. Min menscykel är 26 dagar så nu räknar jag framåt. 20 juni (midsommar - grattis...), 16 juli och sen 21 dagar på det blir 4 augusti - första dagen tillbaka på jobbet efter semestern. Då bör jag börja spraya. Ja då blev det inte i juli ändå.

Om inte... Om inte jag kan börja redan 11 juli som är dag 21 på nästa mens *bläddrar tillbaka i bloggen och kollar på vilken spraydag jag började spruta* då skulle jag förmodligen börja med sprutorna den 27 juli och gå på första VUL *bläddrar tillbaka och kollar när det gjordes förra gången* 1 augusti (om kliniken öppnat då, skulle ha stängt juli ut, men 1 augusti är en fredag...). Oj, hängde någon med där egentligen, haha - bland alla datum och allt räknande. Knappt jag gjorde det själv, dagen efter och allt, men det verkar som att vi skulle kunna börja redan efter nästa mens. Teoretiskt sett ser det så ut. Wow.

Eller, och hör på den här - det trodde jag aldrig själv jag skulle säga, eller så är det lika bra att vänta till den 4 augusti och ha en IVF-fri semester.

Nu ska jag sluta fundera och räkna. Till imorgon. Då ska jag ringa kliniken och berätta att mensen är igång och då gör vi en ny planering. Vad det än blir, blir det bra. Just nu är jag bara glad att min kropp funkar som den ska. Ja... som den ska och som den ska förresten...

5 kommentarer:

  1. Ibland tänker vi så lika att det är kusligt!

    Jag är också otroligt restriktiv med piller av alla dess slag, men när jag fick fibromyalgi så kapitulerade jag. Det gjorde för ont helt enkelt och mot hemsk mensvärk blir det också Alvedon ibland...

    Lika är vi nu också i menscykeln och det är ganska sannolikt att vi kommer att börja behandlingen samtidigt nästa gång:) Ja beroende på vilken månad du "väljer". Jag kommer att starta i augusti om allt går som det ska.

    Hoppas du får en bra söndag och att du inte är alltför bakis;) KRAM

    SvaraRadera
  2. Hoppas baksmällan gett vika! För min del blev det ingen baksmälla, men jag lyckades ändå sova till klockan halv tolv idag...

    Det låter fint att du är öppen för att eventuellt IVF-vila över sommaren, jag hoppas du hör av dig i morgon och berättar vad ni bestämmer er för!

    SvaraRadera
  3. Hej! Ville bara säga att jag känner med dig och att dina ord träffar rätt i hjärtat.

    Jag har påbörjat nedreglering för vår första ivf och jag vill så gärna att det skall lyckas, men vet ju att 25% (eller tom lägre - jag är 38) är en så liten del att jag känner att jag bara måste bereda mig på att bli besviken...

    Känner så väl igen mig i vad du skriver och omges själv av bebislycka och runda magar vart jag än vänder mig. Vill verkligen inte vara missunsam och ointresserad av deras lycka, men det är så svårt att fortsätta lägga på en mask nu när man själv börjar misströsta.

    Jag håller med dig - ingen kan förstå hur det känns som inte är i den situationen själv och precis som du hittar jag hela tiden "fel" i andras reaktioner - för hurtiga eller för neutrala...

    Jag önskar dig en sommar utan alltför mycket ivf-karuseller. Vi kommer att göra vårt andra försök till hösten, eftersom kliniken är stängd juli-aug. Styrkekramar från en tjej som också reser i ivf-landet.

    SvaraRadera
  4. Maria:
    Vad kul att vi kanske kan följas åt nästa gång, men tråkigt ändå att behöva. Vi skulle ju lyckas ju!
    Så det blir färskförsök för dig nästa gång?

    Eluide:
    Baksmällan la sig framåt eftermiddagen. Brukar inte vara så farligt, är mest så väldigt trött. Klarar inte av det där med att "inte sova". Är som ett barn på den fronten, haha!
    Jag har lite beslutsångest över det där med IVF-vila... Har pratat med kliniken och dom föreslog att jag satte igång direkt på nästa mens men jag bad att få vänta med att fatta beslut. Vi ska göra det idag. Får nästan lite dåligt samvete över att tänka att det vore skönt med en spray- och sprutfri semester utan måsten.

    Silverheart:
    Vad glad jag blir att du läst mina ord, tack! Det är en himla resa, inte sant? Jag önskar dig all lycka också!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar inte heller piller, usch! Äter mini-piller nu & tycker väldigt synd om min man!:) Han får stå ut med mig!

    http://wating4u.devote.se

    SvaraRadera