måndag 5 maj 2008

Vad händer om vi aldrig får barn?

Då har det gått exakt en vecka sen vi testade minus. En vecka där känslorna åkt bergochdalbana. Dalarna har övervägt och topparna dykt upp när förträngningsmekanismerna kickat in.

Igår satt jag i solen och läste. Boken tog slut och plötsligt bara satt jag där fast i tankarna och stirrade. M frågade vad jag tänkte på, jag svarade ”inget roligt” och han sa ”jag ser det”. ”Tänk” fortsatte han, ”tänk vilket slöseri egentligen, du hade kunnat sitta där i solen och må bra”.

Han har förstås rätt. Jag kan inte låta dom svarta tankarna ta över. Jag måste leva som jag brukar, utan för mycket tanke på framtidens om, när, hur och varför. Om, när, hur och varför dyker upp ändå och jag vill inte missa nu för att jag tänker på sen.

M undrar hur jag tänker, vad jag är rädd för. Han är mest rädd för hur värsta-tänkbara-scenario skulle påverka vårt förhållande, säger han. Klarar vi att inte få barn? Jag vill inte ens tänka tanken. Det finns inte i min värld. Det är klart vi kommer lösa detta, på ett eller annat sätt. Men om inte… ja då är jag glad att det är just M jag ska dela resten av mitt liv med. Oavsett hur och var.

”Jag vill ju inte ha barn bara för att” säger M ”jag vill ju att VI ska ha barn, att du och jag ska skapa något ihop”. Du och jag.

3 kommentarer:

  1. Jag beklagar det negativa beskedet å det djupaste, samtidigt som jag gläder mig innerligt över ditt och M:s underbara förhållande - det lyser kärlek om er!

    Känner igen dina tankar - skräcken för ett "inte", medvetenheten om att man måste se framåt, beslutsamheten "det måste gå".

    Det är tungt, men, det måste gå.

    Kramar.

    SvaraRadera
  2. Ibland är det nästan kusligt så lika våra män reagerar och agerar. Jag är den som låter tankarna vandra och Joakim är den som lyfter mig.

    Det du tänker gör jag också. Men jag vägrar tro att varken ni eller vi ska bli gravida. Så grymt kan det inte vara. Det kommer att fungera, det måste det göra! KRAM

    SvaraRadera
  3. Eluide:
    Ja tankarna är många, men visst måste det gå. Det måste det bara. Både för dig och för mig.

    Maria:
    Vilken tur vi har som har män som dom. Det hade inte gått utan M. Jag håller SÅ tummarna för att ditt lilla pyre stannar där h*n är.
    Kram!

    SvaraRadera