onsdag 7 januari 2009

Vecka 6 +6


Tick tock. Tick tock. Vi såg ett hjärta! Eller, vi såg hjärtfrekvensen på det 8,2 mm lilla embryot som sitter som det ska i livmodern och ingen annanstans. Gissa om vi var lättade... Underbara nyheter - gravida "på riktigt" och inget nytt utomkvedshavandeskap.

Annat som tickar på är veckorna och dagarna. Storken flyger i skymningen frågade i mitt förra inlägg om hur det kom sig att det skiljde 2 "graviddagar" mellan mig och Fertilitetsturisten då jag hade ET 4 dagar innan henne. Det är förstås jag som räknat fel. Barnmorskan jag pratade med när vi ringde in vårt positiva resultat sa "räkna 2 veckor från ET" medan läkaren idag sa "räkna 2 veckor plus 2 dagar från ET". Vilket gör att vi hoppar kvickt fram till 7 veckor redan imorgon istället för på lördag.

Allt såg fint ut. Inget syntes av den svullna äggledaren längre och läkaren sa att missfallsrisken minskar när man sett en hjärtfrekvens. Innan det är den ca 1 av 6. Galet mycket...

Nästa VUL blir om 2 veckor, den 20 januari. Ser allt bra ut då blir vi troligtvis vidarebefordrade till vanliga mödravården. Jag hoppas, hoppas att allt ska gå fint.

Illamåendet har hållit i sig, vilket är ett gott tecken även om det är lite jobbigt att inte kunna äta allt. Eller ens lukta på allt. Idag ratade jag kinamat till lunch för att jag inte klarade av lukten från friterad mat. Det finns annars ingen direkt logik i vad jag kan äta och vad jag inte kan äta. Friterat, choklad, kaviar, kaffe, nötter, vilt, blodpudding och ost går bort. Ett av få tillfällen jag inte mår illa är märkligt nog när jag äter. Mycket småtuggande alltså och eftersom jag inte kan äta en obegränsad mängd av salta björnar har dom fått sällskap av morotsslantar, klementiner, vindruvor, riskakor och annat smått man kan peta i sig lätt och ofta.

Men allt som allt, en mycket bra dag idag!

9 kommentarer:

  1. Så alldeles underbart!! Blir så glad avsåna här nyheter!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att se det lilla hjärtat? Och er var ju en riktig bjässe, min var bara 7,5mm på samma dag;)

    Förresten, jag slutar aldrig förvånas över hur olika klinikerna jobbar. Jag blev vidarebefordrad till mvc direkt efter vårt vul.

    Du är inte ensam om att reagera på lukter... Här varierar det nästan från dag till dag vad som går att äta. Salt och vindruvor är visst vår gemensamma nämnare:)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter ju toppen! Gratulerar till att graviditeten sitter där den ska, måste vara en oerhörd lättnad. /Kram z

    SvaraRadera
  4. ååh vad glad jag blir! jag har tänkt på dig mååånga gånger idag! *kram* och GRATTIS
    <3

    http://smultronpastra.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att få en bild på det lilla livet!!!

    SvaraRadera
  6. Det är underbara nyheter! Jag är innerligt glad för er skull!

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt!!! Vad härligt att allt såg bra ut.

    SvaraRadera
  8. Det är ju helt fantastiskt, att ni kunnat se ett litet hjärta som tickar där inne! Själv ska jag precis börja IVF-behandlingen, börjar med sprutorna imorgon. Känns konstigt och ovant, men försöker att inte tänka så mycket på vad det kan innebära så länge det är möjligt.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Såååå härligt att få se små tickande hjärtan! Och ja, galet hög risk för missfall innan man gjort det. :-( Läskigt.

    SvaraRadera