måndag 12 januari 2009

Vecka 7 +4

Back to work.

Jag fasade ju lite i helgen inför den kommande måndagen och första dagen på jobbet som både gravid och konstant illamående. Det gick... över förväntan.

Jag har förmånen att kunna jobba ungefär halva min dag hemma, vilket gör att jag kan lägga upp arbetet lite så som jag vill. Jag började därför jobba redan igår kväll. Tog två timmar då jag mådde fint, så jag fick en lite längre morgon - då jag vanligtvis inte mår så fint. Jobbade två timmar under morgonen istället för dom vanliga fyra och var på jobbet ca 11-16. Så får det nog fortsätta tills illamåendet gått över.

Fast det var bättre idag. Tionde dagen som illamående dygnets nästan alla timmar. Jag hade en flaska vatten och en påse vindruvor bredvid mig hela tiden, vilket motade bort det värsta. Det blev yoghurt, frukt och müsli till lunch - vilket gick ner. Lagom fräscha smaker som min illamående kropp klarar av.

Det som mest hjälpte dock, tror jag var att vara sysselsatt. Jag kunde inte göra ingenting och tycka synd om mig själv. Man kan ju tycka att jag även ledig tid borde kunna hitta på en massa saker att göra: fixa med allt som sedan länge behövts fixats (foton in i album, sy i den där knappen, rensa garderoben osv), laga mat, baka, städa, träffa vänner, motionera, stryka... ja du fattar - listan kan göras hur lång som helst. Men hur hemskt det än låter kan jag inte uppbåda det när alternativet finns att göra just ingenting. Inte när jag mår så här. Jag tror inte ens att jag nu, när jag vet att jag mår bättre om jag är sysselsatt, kommer att kunna göra det. För det är inga måste-göran. Det är nog det som är grejen. Med jobbet kan jag inte komma undan. Fy så lat och hemsk jag är...

Det positiva med det hela var att jobbet gick fint. Det funkar att jobba och må illa. Det funkar bra. Nu ska jag bara klura ut hur jag ska slingra mig ur alkoholdrickandet på kick-offen som väntar om knappt två veckor... Det kommer inte bli lätt. Jag är i ärlighetens namn lite av en partyprinsessa som icke-gravid. Knivigt att plötsligt gå och lägga sig tidigt och tacka nej till goda drinkar. Tror inte någon köper det...

5 kommentarer:

  1. Grattis till graviditeten! Tips för drinkarna är att inviga personalen i baren/restaurangen i hemligheten och be dem servera alkoholfritt. Vareviga gång vi var ute med jobbet började alltid min middag med ett 'besök på toaletten' = hitta servisen och berätta för dem = > äppeljuice hela kvällen! Inte en jäkel som trodde jag var gravid och jag berättade SENT! Lycka till! /Thibb

    SvaraRadera
  2. Här har du ännu en party-prinsessa som på kick-offen hade både öl och vin i glasen (som stod orörda). Skålade med alla men utan att dricka egentligen. Ingen hade koll på det. Folk undrade mest hur jag kunde ta bilen hem. Verkar hur knepigt som helst, men det gick...

    SvaraRadera
  3. Du kanske skulle "råka" få en urinvägsinfektion några dagar innan kick-offen? Och berätta för de andra att du äter antibiotika som du inte vill kombinera med alkohol.

    Tack så mycket för fina och uppmuntrande ord på min sida!

    Kramar Tovalisa.

    SvaraRadera
  4. Tror som Tovalisa! Penicillin är bra. Om du dessutom har en gammal kartong från nån antibiotikakur så är ju det finemang. Fejka att ta en tablett till maten så wohoo!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hejje! ja jag tycker oxåm att vi bestämmer att d är min tur nu! =D
    absolut låter er middag som att d är bra ur GI synpunkt!! broccolisoppa är ju urgott och nyttigt! Jag brukar koka rotsaker i vuljong och sen mixa med mixer, lägg i lite hackad färsk timjan och en skvätt grädda...mums!! självklart måste mna bara ha ett gott bröd med en stark ost till!....=) ha en bra kväll sötis o klappa magen fr mig!

    http://smultronpastra.blogg.se

    SvaraRadera