fredag 16 januari 2009

Vecka 8 +1

Om du är känslig för bajssnack så sluta läsa nu.

Min mage är inte vad den brukar vara. Inte heller min kosthållning, förutom frukosten som jag äter nästan som förut. Den enda ändringen är att det blir en halv portion gröt istället för en hel. Mer grejar jag inte med myrdieten illamåendet tvingat mig till.

Jag äter frukost som min mage borde gilla. Jag äter frukost som i vanliga fall gör att min mage fungerar som en klocka. Mat in. Bajs ut. Varje morgon. Havregrynsgröt med extra linfrön och bär, fullkornsbröd med något pålägg, juice och ett par katrinplommon.

Frukosten är som vanligt. Magen är det inte. Jag bajsar sten. Allvarligt talat, det är så hårt att jag får ont i rumpan och tror att blodkärl i ansiktet ska sprängas av mina ansträngningar. Och det kommer i minst två, ofta tre omgångar. På en enda morgon.

Vad ska jag göra? Jag menar min normala frukost innehåller ju sånt man rekommenderar för dåliga magar, varför har den kosten slutat bita?

Och just idag när jag valde att ha klänning på mig, just idag bestämde sig magen för att dessutom vara hysteriskt uppblåst. Som jag gått och hållt in varje gång någon varit i närheten. Puh. Jag vet på allvar hur jag kommer se ut i sjätte månaden om vi nu har sådan tur att allt går vägen med denna graviditet.

Det var helt fantastiskt att få komma hem och kliva ur klänningen, krångla mig ur dom tajta strumpbyxorna som känts som ett tortyrredskap, hoppa i leggings, stortröja och raggisar och bara krypa upp i soffan med datorn. Underbart.

M är borta på jobbpryl ikväll också, så jag har en hel fredagskväll alldeles för mig själv. Nu älskar jag naturligtvis att hänga med M, men ibland är egentid otroligt uppskattat. Som idag.

3 kommentarer:

  1. Vad du ska göra? Köpa hem hemorrojdsalva och invänta det oundvikliga. Det är nämligen nästa steg. ;-)

    Eller försök med fler katrinplommon och stora mängder vatten varje dag.

    ;-)

    SvaraRadera
  2. Förvånande nog har jag samma problem... Spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, hårt som sten i alla fall. Tror tyvärr att det bara är att gilla läget eller som Signora skriver att prova katrinplommon. Den där salvan hoppas jag dock att jag slipper...

    Ha en underbar myskväll med dig själv:) KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej! Har följt dig ett tag & känner verkligen igen mig i mkt (hade oxå en sur period för ett tag sen). Jag har dock kommit lite längre än du & magen blir ju knappast bättre. Lactulos var det första jag fick rekommenderat. Det fick den motsatta effekten vilket inte heller var så kul. Då sa min BM åt mig att testa Lunelax (ett bulkmedel - inte laxerande! Finns på apoteket) & det har fungerat jättebra! Kan vara värt att testa. Så slipper du kanske hemorrojdsalvan - det har iaf jag gjort! :)

    SvaraRadera