söndag 8 februari 2009

Vecka 11 +3

Vi är nyss hemkomna från en helg fylld av slalomåkning. Det var alldeles underbart. Tyckte jag men knappast mamma och svärmor. "Ska du inte bara ta det lugnt" och "tänk om du ramlar"


Tanken har förstås slagit mig också. Är det okej att åka slalom när man är gravid? Jag frågade syster E på MVC och hon sa "har man aldrig åkt slalom, ridit eller joggat tidigare kanske man inte ska börja när man är gravid, men har man gjort det förut så är det inget man behöver sluta med"

När man surfar runt på nätet kan man läsa om de som talar för och de som talar emot, men dom senare talar då om andra trimestern. Och riktigt där är vi ju inte än. 

Men det ska erkännas, att jag var lite harig i backen. Stod inte på som jag brukar, samtidigt som det ändå var härligt att bara vara ute, få frisk luft och röra på sig. Vi slutade då jag var trött. I vanliga fall hade jag fortsatt åkt till backarna stängt, men det är ju vid dom där sista trötta åken som man slarvar mest - så istället hoppade vi dom. 

Mammas första fråga när jag pratade med henne idag var "ramlade du"? Men nej, det gjorde jag inte. Och jag är övertygad om att den här helgen bara gjort både mig och den lilla/lille i magen gott. 

4 kommentarer:

  1. I alpvärlden är det no-no att åka skidor under graviditeten. Men det beror mest på att risken att bli pååkt av ovana turister är rätt stor.
    Låter skönt ändå!

    SvaraRadera
  2. Låter underbart! Vi har en inplanerad skidresa till Italien om tre veckor alltså när jag är i v 18. Jag kan ju villigt erkänna att jag är mycket ambivalent till om jag ska eller inte ska åka skidor därnere. Även om jag är skidvan så är det som "S" säger, man kan bli pååkt. /z

    SvaraRadera
  3. Hej! Är nog ingen fara att åka skidor i vecka 11. Ska själv upp till fjällen när jag är i vecka 30. Kommer nog mest att gå på tur, men det ska bli härligt att röra på sig!

    SvaraRadera
  4. Jag åkte skidor i v 15. & funderar på att åka upp till stugan igen runt påsk, dvs v 29. Vi åker i Orsa-Björnklitt & där är det lugnt & fridfullt. & så blev det bara några timmar om dagen (för jag blev sååååå trött!). Men det var så underbart! Tror verkligen inte att det är ngn fara om man åker lugnt & försiktigt. :)

    SvaraRadera