lördag 21 februari 2009

Vecka 13 +2

Jag är en hemsk, hemsk människa. Ni vet den här lilla fröken Avundsjuka som till min fasa tittat fram ibland, hon är inte utraderad i och med vår graviditet. Jag trodde hon var long gone, men tydligen inte.


Knodden ska få en ny kusin. En kusin som enligt beräkningar kommer vara en vecka och fyra dagar yngre än Knodden. Jättekul förstås, en jämngammal kusin. Tidigare finns tre kusiner som vid Knoddens ankomst kommer vara 2, 3 och 4 år äldre än Knodden. Och nu en jämngammal - mysigt.

Varför lilla fröken Avundsjuka visade sig igen? Jo den blivande mamman är en så pass ny flickvän att jag inte ens hunnit träffa henne ännu! Och det första jag tänker är inte "vad roligt" utan jag tänker "jaha, för vissa går det lätt och snabbt". Sen tänker jag (hemska hemska tanke) "om det inte går vägen för oss kommer jag aldrig kunna träffa dom med en liten som alltid kommer vara så gammal som Knodden kunde varit". 

HUR kan jag tänka så? Och varför har inte lilla fröken Avundsjuka försvunnit? Det tog bara minuter innan jag förträngde henne och bara var glad, men det var ärligt talat ett par vidriga minuter. Jag har alltid tyckt illa om lilla fröken Avundsjuka, men jag har förstått henne och försökt förklara henne för andra, men nu - jag trodde inte hon var kvar.

Nu ser jag mest fram emot att träffa den blivande mamman. Vi är typ jämngamla, det är hennes första barn och dom som träffat henne säger att hon är superhärlig. Vi kommer ju ha en massa gemensamt den närmsta tiden (typ dom närmsta 18 åren...) så jag tror det blir toppen.

4 kommentarer:

  1. Jag hade nog reagerat precis som du. Först över att det tydligen går så lätt för vissa och sen skräckscenariot om det inte skulle gå vägen. Jag tycker att vi som kämpat så med att få barn har lite rätt att känna såhär. Fröken Avundsjuka grundar ju sig i vår historia annars hade hon förmodligen inte funnits. Låter ju bra att blivande mamman också går igenom det här för första gången och enligt omdömena är trevlig. Blir säkert tipp topp! /kram z

    SvaraRadera
  2. Hej M.

    Avundsjuka är inte skoj. Hon kom på besök ofta hos mig när vi startade vår göra barn-resa, och mina vänner berättade en efter en att de var gravida. Det är inte kul. Och framförallt är det inte kul att man känner så. Men försök se vad det står för mer än hur avundsjukan uttrycker sig. Då är det ju faktiskt inte konstigt att du får de känslorna, eller hur?

    Jag och A låg och läste vad som kommer ske under vecka 7, som jag går in i imorgon. Den lilla ska växa från ca 5 mm till 10 mm. Tänkte på eran lilla som är hela 13 cm. Så mycket mer verklig och så stor! Jag drömmer nästan varje natt om den lilla i magen, som ser ut som en cashewnöt. :-)

    SvaraRadera
  3. Visst kan den där avensjukan göra en galen. Hemslt hur den hkan förändra en som person!!!

    Kan inte hjälpa men jag tycker att det är så härligt att läsa din sida. Njuter så av att ni har lyckats.. hur underbart det måste vara!! Måste bara ge dig en bamse kram och ett jätte grattis till!!

    SvaraRadera
  4. Känner helt igen mig! Har nyligen fått reda på att en kompis ska få tvillingar. Kände direkt att jag också skulle kunna tänka mig det och blev litet avundsjuk för att det verkar så speciellt. Varför inte nöja sig med att man äntligen ska få en! Jag är helnöjd, men ett litet sting av avundsjuka kände jag ändå. Märkligt! Ibland känns det dock som att man aldrig är nöjd med något utan alltid ska ha mer..

    SvaraRadera