onsdag 18 februari 2009

Vecka 12 +6

Dagens lärdom: Mary skrev i kommentarerna till mitt förra inlägg att i norr kallar nära nog alla napp för tutte. Och Tingeling berättade att i Finland heter napp tutt, men tuttar heter inte tuttar utan bara bröst.


Det kan ju förklara varför en del säger så. Jag har bara tänkt att man menar ett substitut för mammas bröst och den har jag inte riktigt fattat. 

Nedräkningen till morgondagen och KUB-ultraljudet närmar sig sitt slut. Naturligtvis har jag (som varit frisk som en nötkärna sen förra våren typ) dragit på mig vinterns obligatoriska förkylning. Taggtråd i halsen, aningens snorig och lite feber. 38 typ. Men jag ska vara så sjuk att jag inte tar mig ur sängen innan jag avbokar. Det är förmodligen helt omoraliskt att gå med baciller till sjukhuset, men å andra sidan, var ska man vara sjuk om inte på sjukhuset? 

5 kommentarer:

  1. kraaaam gumman! här uppe i noooorr säjer de flesta tutte ;P


    lycka till imorron , jag ska tänka på er <3


    http://smultronpastra.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Krya på dig och ett jättelycka till imorgon. Jag tänker på er! kram z

    SvaraRadera
  3. Stort lycka till imorgon tjejen!!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har också alltid undrat varför man säger tutte. Låter helt galet enligt mig med. Napp heter napp och bröst kan kallas för tuttar. Så är det för mig. Bra att du gick till botten med problemet;)
    Lycka till med KUB-testet!

    SvaraRadera
  5. Alltså, bara för att klargöra - vi säger inte tuttE i Finland utan bara tutt. (i betydelsen napp) Ordet tutte används inte alls, däremot tuttA som betyder sova.
    Napp används alltså enbart då man fiskar och det går jäkligt fint! ;)

    Bröst har diverse andra smeknamn som tissar och daisor, hihi.

    Roligt det här med språk.

    SvaraRadera