torsdag 25 september 2008

Landstinget nästa

Jag ser framåt. Vi ser framåt. Det går, det gör det - även om det ofta känns som jag befinner mig i en bubbla och världen fortsätter där utanför.

Igår ringde jag landstinget. Det var med blandade känslor. Jag tycker ju om vår klinik och det lilla jag haft med landstinget att göra hittills har inte varit särskilt positivt. Snäsiga och otrevliga på telefon och totalt empatilösa. Men det är ju som sagt en ekonomisk fråga, något som Doktor K på kliniken sa när vi var där igår. "Det borde väl vara dags för er där snart, det är klart ni måste utnyttja gratisförsöken, det kostar ju det här". Och det gör det sannerligen, men vad är pengar i det här sammanhanget?

På landstinget svarade man glatt att "men det är ju er tur snart, i oktober faktiskt, ska vi boka en tid med en gång?" Hoppsan. Det ville jag förstås. 7 oktober. Nytt datum att se fram emot. Jag frågade hur lång tid efter första besöket man kan starta. Jag menar vi pratar landstinget där jag redan fått vänta i månader först på hystereskopi, sen på remiss, sen på svar, sen på den här kallelsen - vad är det som säger att det sen inte finns någon slags väntetid på tre månader eller så efter första besöket? "Ja det går fort" svarade sekreteraren "lite beroende på plats och din mens såklart". Såklart. "Okej" svarade jag "jag ville bara kolla, tiden går ju och man blir ju inte yngre direkt så vi vill ju utnyttja tiden på bästa sätt". Varpå hon surt säger "ja inte mycket på ett par veckor". Fattar hon inte att dom två senaste åren av vårt liv har inneburit konstant väntande? Vi lär ju inte vara det första paret dom har att göra med. Och vaddå ett par veckor? Säg att vi kommer dit 7 oktober, nästa mens är beräknad till 19:e oktober, den kan vara sen och sen ska 21 dagar på det innan det kan börjas sprayas igen. Då är vi inne någonstans i mitten av november. Och det är i bästa fall. Det kallar jag ETT PAR MÅNADER och inte ett par veckor.

Löjligt att hetsa upp sig över det kanske, men det är något med deras attityd gentemot mig varje gång jag ringt som jag inte gillar. Om det hade varit så att det varit längre väntan hade vi kanske utnyttjat vårt frysta embryo på privata kliniken. Det finns ju där.

Det hade varit skönt. Att slippa hela hormonbaletten, men samtidigt känns det dumt att inte ta alla chanser man har. Det får bli landstinget. Frysembryot ska förhoppningsvis få sällskap av fler isbitar som kan bli till syskon en vacker och lycklig dag.

Doktor K berättade förresten att landstingen kunde vara kinkiga med frysta embryon på privatklinik. Att dom brukar vilja att sådana utnyttjats innan man kommer till dom. Så kan man väl inte göra? Det kan dom väl omöjligt begära? Låter helt vansinnigt, skulle vi nekas vård vi har rätt till för att vi valt att betala för annan vård i väntan på det vår skatt går till?

Tack alla fina bloggvänner. Jag är så glad att jag har er. Ni och M gör det hela uthärdligt just nu. Ni som förstår. Ni som vet. Ni som varit eller är i samma situation. Ni som vet att allt nu faktiskt blev mycket lättare när vi åter har ett datum att se fram emot.

7 oktober. Då fortsätter resan.

12 kommentarer:

  1. Men så bra!!! 7 oktober är ju snart! Göra-sketa-snart! Och sedan har du 19 oktober, + 21 dagar och sedan är du igång igen. Du fixar det! Ett datum i taget.

    Men jag vet. Det känns som hundra år. Jag väntar på mens och därefter 21 dagar (eller 24 var det kanske här, jag minns inte) och tycker också det är evigheters evigheter innan något händer. Typ två månader tills vi får veta om vi blivit gravida. OM allt går som på räls den här gången och det inte blir någon överstimulering.

    Men du, vi fixar det! Och nästa gång funkar det för oss båda! :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att bemötandet i landstinget verkligen kan vara under all kritik. de gillar inte mig heller! Ofta tycker jag det har varit på det sättet när jag sökt kontakt men när man väl varit på besök är de flesta ganska ok.
    Som en liten tröst så kunde det ju tagit mycket längre tid än till den 7 okt och även om du ska vänta till dag 21 så är ju allt redan igång på ett sätt... /Z

    SvaraRadera
  3. Jag har också stött på den inställningen många gånger. Vad spelar några veckor för roll? Men som du säger - man har väntat såå länge och hela livet går (tyvärr) ut på bara detta - att få sitt barn.

    SvaraRadera
  4. Å så bra! Äntligen!

    Sorgligt att det ska spela så stor roll var man bor, här i Gbg håller man vårdgarantin och det var 2,5 månads väntetid till IVF för oss. För självklart ska ni utnyttja landstingsförsöken, det är ju svindyrt privat!

    Har också stött på ngr tråkiga sköterskor och BM inom landstinget, konstigt att de är på ett sånt jobb om de inte har empati och förståelse. Men mestadels måste jag säga att personalen på SU är jättegoa och hjälpsamma. Fast jag kan tänka mig att det är en helt annan grej privat.

    SvaraRadera
  5. Landstinget (eller det kommunala som vi säger här i Finland) är verkligen inget att hänga i julgranen. FY vad dåligt även vi har blivit bemötta där.
    Jag vet faktiskt inte hur det är i Sverige men här är det så att du INTE får gå kommunalt innan du "gjort slut" på frysta embryon. Hos oss dras ju också de privata försök man gjort bort från de 3 "gratis-försöken". SJUKT. Hoppas att ni fooort får komma igång igen!
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Hej, jag har hittat din sida och följer er med spänning. Är i samma situation som er förutom att vi inte har fått börja ännu, om fyra dagar skall jag få börja spraya för första gången! Det känns mest overkligt just nu.

    Jag är i din ålder och bor i Stockholm och vi går via landstinget. Jag måste säga att vi får ett jättebra bemötande, med undantag förståss för den helt sjuka väntetiden som är i Stockholms län. Jag är lite nyfiken på vad de säger om era privata försök. Om man går privat skall man ju sedan inte ha rätt till landstingsförsök, det är det besked som vi har fått väldigt tydligt.

    Hoppas att det går vägen för er den här gången! Själv känner jag vissa dagar som att jag håller på att ätas upp inifrån. Ingen av våra bekanta vet om vad som pågår och vi är väldigt kluvna inför att berätta. Kanske vore det bra men hittills har vi inte kunnat förmå oss. Därför är det så skönt att du och andra vill dela med er. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Hej Jennica!

    Kul att du hittat hit. Ja det där med att berätta eller inte berätta är svårt. Vi har valt att inviga våra nära och kära, men inte kolleger. För oss har det underlättat.

    Spännande att börja snart, eller hur?! Vad skönt att höra att ni fått ett bra bemötande via landstinget, det hoppas jag också på. Just nu har jag intalat mig att det är sekreterarna man talar med på telefon som är empatilösa men att barnmorskor och läkare säkert är bra.

    Det ska inte påverka gratisförsöken att man gått privat innan. Man har fortfarande rätt till dom på samma sätt som alla andra. Det låter jättekonstigt att ni fått annan information. Vår läkare på privata kliniken talade om det senast i förrgår "klart ni ska utnyttja era gratisförsök, dom har ni rätt till".

    SJUK väntetid ja... Önskar man bott någon annanstans, bara 2,5 månader i Göteborg som Lilla J skriver här ovan, det är skillnad. 1 år och 9 månader var informationen vi fick och nu har det gått 1 år och 6 månader, så lite lite snabbare kanske...

    Lycka till nu och titta gärna in igen!

    /m.

    SvaraRadera
  8. Hej igen fina du. Var gång jag tänker tanken "borde vi också andvända oss av den "billigare och berättigade varianten" hör jag en historia som denna, tyvärr.

    Det är otroligt sorgligt att vården av oss inte kan ske med någon form av medkänsla - om vi inte betalar oss sjuka för servicen, då.

    Varm kram.

    SvaraRadera
  9. Hej igen,
    för att korta köerna har de ju också tagit hjälp av Oxbackskliniken i Södertälje. De gör allting fram till äggplock. Vi fick veta att vi kunde komma fram lite snabbare genom att gå hos dem så det tackade vi ja till (då blev det BARA 1 år och 4 mån). Lite restid till S-tälje men det tar vi gärna så länge det gick snabbare. Vårt intryck av vår läkare där är jättebra. Nu har ju ni redan fått ett datum så ni behöver väl inte krångla med detta i och för sig. Men har ni fått frågan?

    SvaraRadera
  10. Usch ja, denna eviga väntan... den tär verkligen på en...

    Så tråkigt att blivit dåligt bemötta! Själva går vi på Huddinge och har fått positivt bemötande hela tiden och jag hoppas att det kommer att bli så för er också!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att ni inte behöver vänta längre på era landstingsförsök. Det är väl konstigt att de som jobbar med det inte har lärt sig att en vecka är som ett halvår när man är mitt uppe i det. Även om de tycker att man stressar så behöver de ju inte uttrycka det. Det kan ju omöjligt vara första gången hon hör tidsresonemanget.
    Jag är så ledsen att det inte gick vägen! Det är sorgligt och man måste få vara ledsen. När man sen inte orkar att befinna sig där nere så kommer man upp igen. Verkar som vi kommer vara rätt synkade nästa gång.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Jennica!
    Jo, vi fick förfrågan i juni om vi var intresserade av det. För oss skulle det då inte spela så stor roll på väntetiden och vi hade redan planerat nästa privata besök, så vi tackade inte ja till det av den anledningen. Blir lite svårt att få ihop det rent logistiskt för oss att resa ända till Södertälje tyvärr.
    m.

    SvaraRadera