fredag 5 december 2008

Mittemellan ÄP och ET, IVF 3

Är din partner med?

Alltså, är han/hon med in i rummet vid ultraljud, äggplock och återföring? Jag sa faktiskt nej till M dom två första behandlingarna (hade han begärt att få vara med hade han naturligtvis fått det, men han accepterade min önskan). Jag sa nej av olika anledningar. Dels tänker jag att det aldrig kan vara bra för vårt sexliv att han ser mig i den där stolen. Det må låta löjligt, men jag känner mig totalt avsexualiserad där och av samma anledning som jag aldrig skulle bajsa med öppen dörr hemma har jag tänkt att "varför dela otrevliga saker, varför inte kunna låta det allra mest privata förbli privat".

En annan anledning är att jag under äggplock och återföring försöker vara stark, zooma in i mitt undermedvetna och klara smärtan och obehaget. Det är lättare när man är själv. När M är med är vi två. Två är starkare än en och då behöver jag inte vara lika stark själv. Låter flummigt kanske...

Men så kom M hem för ett par veckor sen efter att ha träffat en vän som gått igenom vad vi går igenom nu. Dom ska (eller har precis fått) få sin bebis anytime nu. M berättade hur vännen talat om äggplock och återföring och jag fick en känsla av att M också ville. Att han ville vara med. Att jag kanske undanhöll honom något.

Så denna behandling var han med på ultraljud, han var med på äggplock och imorgon är han med vid återföringen. Missförstå mig inte, han har ALLTID varit med, men tidigare har han väntat utanför.

Det var okej. Att han var där. Jag kände mig aningens utlämnad och det blev mer prat i salen som störde min avslappning, men det var okej.

Det var till och med lite bra, för han kunde ta till sig lite mer information än min suddiga hjärna om den misstänkt svullna äggledaren. Dom kan inte säga, är den svullen - är den det inte. Dom kan heller inte säga om det skulle hindra oss om den var det. Det kan vara ett stopp i äggledaren utan att det ställer till problem. I förebyggande syfte fick jag två olika sorters antibiotika (som för övrigt har samma verkan som antabus så ingen alkohol, inte för att det varit aktuellt ändå...) så att eventuella bakterier förhoppningsvis inte kan göra någon skada.

Hon berättade också att man inte vill ta bort en äggledare i första taget. Dels för att man inte vill operera i onödan "man tar inte bara bort organ" som hon uttryckte sig, dels för att det finns en risk att det påverkar äggproduktionen.

Majken undrade i sin kommentar till gårdagens inlägg hur det kommer sig att vi nu får två ägg tillbaka (förhoppningsvis, om det finns två fina, det vet vi ju först imorgon), om landstinget ställer sig annorlunda till det än privat klinik.

Svaret är. Det tror jag inte. Vi får två tillbaka för att vi har två misslyckade försök bakom oss. Däremot kan jag inte svara på om vår privata klinik låtit oss göra detsamma om vi gjort detta tredje försök hos dom.

En annan skillnad på vår privata klinik och landstinget, är att landstinget (eller åtminstone sjukhuset vi vårdas vid) efterodlar ägg. Om det finns fina ägg som inte är perfekta imorgon kan dom odlas i ett par dagar till för att se om dom bättrar på sig och i så fall frysas. Det gjorde inte vår privata klinik. Där var det make it or break it på dag två. Motivet var att bästa platsen för ett embryo är i livmodern och att fem dagar utanför är en för stor risk.

För övrigt mår jag okej. Försöker att inte oroa mig över den knasiga äggledaren, försöker att hålla hoppet inför morgondagen i styr och ligger mest på soffan och ojar mig. Jag är ordentligt mörbultad. Värre än dom två tidigare gångerna, så det känns som jag fattade helt rätt beslut att ta ledigt även idag. Det där med att sitta... inte skönt...

6 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att det finns fina ägg att stoppa tillbaka imorgon. Vi har bara gjort en IVF (misslyckades, men har ett ägg kvar i frysen) än så länge men för mig var det absolut självklart att minman skulle med in i salen. Jag förstår det där med sexliv, tankarna har funnits hos mig också. Men för mig överväger det att dela på upplevelsen. Det är ändå jag, kvinnan som måste ta sprutor och spray och känna av alla biverkningar, ligga i gynstolen o s v. Även om min man inte kan känna uppleva exakt samma som jag så vill jag ändå verkligen att han skall vara med och se/höra vad som händer. Och som du säger, där inne i salen var också jag rätt dimmig så jag tror att det kändes skönt för min man att vara den som tog emot info och sedan kunde berätta för mig. Ett sätt att dela på upplevelsen, så gott det nu går. Dessutom kände jag att det var enormt skönt att kunna hålla honom i handen, att rent fysiskt känna att han var där.

    Lycka till imorgon!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för svar!
    Det låter så otroligt lovande att ni får sätta tillbaka två fina ägg. I tidigare försök har ju dina ägg delat sig fint så förhoppningsvis får ni ännu fler till frysen. Att äggen långtidodlas är ju också en bonus.
    Heja landstinget!! ;-D

    SvaraRadera
  3. Ja, han är alltid med.
    Känner mig redan efter så många års desperata försök lite avsexualiserad, tyvärr, så en gynstol gör nog varken från eller till för vår del, haha.
    Jag tycker om att han är med och håller min kallsvettiga hand. Och återföringarna har jag bara upplevt som väldigt fina stunder, stora ögonblick. Våra ögonblick.

    SvaraRadera
  4. ååååh vad jag håller tummarna för er imorron gumman!! för mig har d alltid varit självklart att M skulle vara med..vi har så speciell situation redan fr början så jag vill att han ska vara så delaktig fr början som möjligt... sen är han så lugn och har en väldigt bra inverkan på mig när jag är rädd lr stressad


    ha en mysig fredaskväll tillsammans och lycka till imorron!
    *kramar i massor


    /T


    http://smultronpastra.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna för att allt går prima imorn!

    Som svar på din fråga: ja, min sambo är alltid med på allt. Det enda han inte varit med på är provtagningarna. Men annars vill både han och jag att han ska vara med, vi gör ju det här tillsammans liksom!

    SvaraRadera
  6. Min sambo har alltid varit med inne i rummet. Vet inte om sexlivet har påverkats av just det, tror att det är det andra (oron, stressen och våndan) som påverkat det negativt. Efter förlossningen sa min sambo "Du kan bajsa mig i pannan. Jag har sett allt" och det säger ju en del. Denna gång hänger han med in om han följer med. Känner inte att det är en nödvändighet vid ett FET att han är där om det inte funkar med jobb och så. Låter trist, men man har liksom blivit lite luttrad och rutinerad.

    SvaraRadera