onsdag 17 december 2008

Ruvardag 11, IVF3

Dr Åsa.

Igår såg jag avsnittet om reproduktion på nätet. IVF behandlades naturligtvis. Fast var det så verklighetstroget? Kanske. Kanske är vi minoriteten som är inne på vår tredje IVF. Där mötte man paret som misslyckades med första, körde ISCI på andra och fick en son. Frös ägg och fick dottern på första FET. Naturligtvis har det varit en lång och tuff resa för dom också, men så framställdes det inte riktigt.

Nu var väl tanken att förklara IVF i stort, inte gå in på det i detalj. Men det hade ju varit trevligt om man pratat mer om kvinnans långa (och ofta jobbiga) hormonbehandling med eventuella biverkningar. Om hur det är att leva sitt liv efter mobillarmet som piper för nässpray, spruta eller vagiatorer. Om att bli tjock och känslosam. Det nämndes som hastigast i en mening, däremot fick mannen beklaga sig över "runkrummet" på sjukhuset. Jag menar inte att bagatellisera det, jag vet att det är en påfrestande handling. Men... den är ändå över på 10 minuter...

Annars gillade jag Dr Åsa. Jag har inte sett programmet tidigare, men jag måste säga att det var väldigt pedagogiskt på ett icke idiotförklarande sätt. Lite Hjärnkontoret för vuxna.

Magen då. Jo den känns lite bättre idag så nu tänker jag tro igen. Ja oj vad jag ska tro! Jag har redan funderat på vilket koffeinfritt te jag ska ta med på julafton, för det kan man ju inte räkna med att värden har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar