lördag 27 december 2008

Vecka 5 +0

Släktkalasen är över för denna gång. Och det med en enda person som frågade "är du gravid"? Jag svarade som det var att "ja men det är vääääldigt tidigt". Igår när jag tackade nej till vin undrades det visserligen "ska du köra" (jag som inget körkort har...) men annars - inte ett pip.

Pez frågade mig i förra inlägget när jag ska berätta för släkten och svaret är... när (och om vi kommer så långt att) det syns. Våra allra närmaste; föräldrar, syskon och vänner vi umgås med ofta är förstås redan införstådda men till jul träffar jag släkt som jag träffar just till jul och ibland på sommarkalas. Dom vet inte ens om att vi är ofrivilligt barnlösa och det känns som att det kan vara så. Blod må vara tjockare än vatten, men lika lite som jag har lust att berätta för mina kolleger har jag det för kusinen eller farbrorn jag knappt annars talar med. Inget illa ment förstås, men privat måste få förbli privat ibland.

Ett exempel på hur sällan jag har kontakt med en del av mina släktingar, och även ett exempel på hur svårt det är för omgivningen till ofrivilligt barnlösa att veta hur man bäst visar respekt inträffade i höstas. Jag fick en inbjudan till dop. Ett kusinbarn skulle få namn. Ett kusinbarn jag inte ens visste existerade innan inbjudan trillade ned i brevlådan. Jag visste inte eftersom den kusinen och jag aldrig hörs av OCH för att ingen annan berättat om deras nytillskott i familjen för mig. Av hänsyn till vår situation tänker jag.

"Löjligt, klart jag kan ta det" var min första tanke. Samtidigt som jag när bästa vännen talade om att en bekant till henne blivit mamma, strax efter att jag berättat om senaste ET:n och oron över den svullna äggledaren, tyckte DET var lite okänsligt. Kanske kunde väntat lite. Kanske kunde tagit det nästa gång vi talades vid, tyckte jag.

Hur sjutton ska folk kunna veta? Det blir ju att dom trippar på tå, som mina föräldrar och mina syskon som inget sagt om nya kusinbarnet.

Så till jul nu var jag tvungen att ta reda på hur gammal flickan är innan jag köpte julklapp. Jag hade ingen aning. Hon kunde ju varit allt från 3 månader och uppåt. 10 månader visade det sig. Med andra ord hade alla knipit om detta för mig i över ett halvår.

Det är inte lätt att vara i IVF-andet, men det är nog inte helt enkelt att vara runtomkring det heller.

5 kommentarer:

  1. Tittade in först nu och ler stort när jag läser ikapp din blogg. Vad härligt att någon av oss fick uppleva ett riktigt julmirakel!!! Ni är värda all lycka och jag hoppas så att ni kan tränga bort rädslan och lämna utrymmet till lyckan. Men förstår att det är lättare sagt än gjort. Ett stort grattis i alla fall!!!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Ja, privat måste få förbli privat då och då, du har helt rätt. Varför skulle man vilja utgjuta sig för släktingar man inte träffar så ofta? Man är nog utsatt ändå.
    Men jag är innerligt glad att du berättar för oss här på din blogg, vet du det? Kram på dig, M, och god fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dina tankar! Det är jobbigt att de runtomkring en gör sig till eller låtsas som ingenting. Jag har en familj som frågar varje gång de pratar med mig om hur det går och även om de bryr sig så kan det vara påfrestande. När jag var gravid sa vi ingenting till någon. Inte förrän missfallet då de närmsta fick veta. Det kändes både rätt och fel då de inte hann glödja sig åt graviditeten tillsammans med mig. Det är inte lätt men jag är säker på att du gör på bästa sätt!
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Jag måste skriva igen att jag är så himla glad att du äntligen är gravid! Häftigt att man kan glädja sig så för någon man aldrig träffat! :-)

    Och förresten; Jag SA ju att det skulle funka den här gången. Det var ju klockrent! :-) Int tvivlade du väl på min intuition? ;-)

    När har du BF? Runt 20:e augusti ungefär? Så häftigt!!!

    Stor kram till er alla tre!

    SvaraRadera
  5. Hej! Hamnade på din blogg tack vare din profilbild... som är vääligt lik min profilbild. Måste också säga stort GRATTIS till graviditeten!!! Vilken julklapp :-) Hur länge har ni försökt?

    Kram, kram /S

    www.regnbagsfamiljen.blogspot.com

    SvaraRadera